UNYQ expanderar med digital tillverkningsanläggning i USA

Report this content

UNYQ, en pionjär inom utvecklingen av revolutionerande medicintekniska produkter, fortsätter sin tillväxtbana med att tillkännage planeringen av en digital tillverkningsanläggning med spjutspetsteknologi i Charlotte, i North Carolina. Den nya 3000 kvadratmeter stora anläggningen kommer att vara integrerad i Hygge Coworking. UNYQ:s nya anläggning i Charlotte kommer att bli företagets produktionshub i Nordamerika.

Den nya anläggningen är ett viktigt steg för att försäkra tillräcklig kapacitet för nästa steg i UNYQ:s utveckling. Anläggningen, som planeras öppna i december 2018, kommer att inkludera en glasvägg som tillåter besökare att se UNYQ:s 3D printing process i realtid. Ett närliggande privat undersökningsrum, utvecklat for UNYQ:s patienter och kliniker, möjliggör utvärdering, utprovning och modifiering av produkter på plats.

UNYQ använder 3D printing teknologi för att göra skräddarsydda moderiktiga proteskomponenter för människor som lever med benprotes. Företaget tillverkar även skräddarsydda produkter för barn, tonåringar och vuxna med ryggradsproblem, till exempel skolios.

UNYQ samarbetar med utvalda kliniker globalt för att kunna erbjuda patienter den allra senaste teknologin kombinerat med ett personligt uttryck. Bland dessa utvalda samarbetspartners finns i USA Stanford Children’s Health och Walter Reed National Military Medical Center. Produktionsprocessen är miljövänlig och tyst, och stör därför inte grannarna i anläggningen på Hygge Coworking.

”Vi är ett företag som fokuserar på ett konstnärligt och modigt angreppssätt till medicintekniska produkter som tillåter individer att visa deras unika personlighet och stil. Vi gör skräddarsydda, prisvärda, produkter till fler människor än vad som tidigare varit möjligt, och den här anläggningen tillåter oss att producera ännu mer, vilket gör att vi som företag växer samtidigt som fler människor får möjlighet att utforma sitt hjälpmedel på egna villkor. Vi ser väldigt mycket fram emot att starta produktionen på den nya anläggningen”, säger Eythor Bender, VD på UNYQ.

Eythor Bender, VD på UNYQ

Eythor@unyq.com

Fredrik Meyer, Vice President Affärsutveckling, UNYQ

Fredrik@unyq.com