Urban Deli slutar sälja flygtransporterad frukt och grönt

Report this content

För att minska företagets klimatpåverkan slutar Urban Deli att sälja frukter och grönsaker i butik som har flygtransporterats. Detta är en av flera åtgärder i företagets hållbarhetsarbete, där bland annat alla plastpåsar i butiken har ersatts med tyg- eller papperspåsar.

Urban Deli vill erbjuda en frukt och grönt-avdelning som först och främst följer den svenska säsongen, och i huvudsak kompletteras med den europeiska. Detta för att erbjuda råvaror med god smak, men också för att gynna svenska och gärna lokala odlare när det är möjligt.

–  Frukt och grönsaker är ju generellt väldigt klimatsmarta livsmedel jämfört med animaliska produkter, men flygtransporten gör dem till något av klimatvärstingar. Därför har vi bestämt oss för att skippa dessa, säger Maria Stenberg hållbarhetsansvarig Urban Deli.

Flygtransport används främst för färska, känsliga livsmedel med kort hållbarhet, exempelvis bär och örter. Urban Deli uppmuntrar sina kunder att äta svenska och europeiska bär när de är i säsong, eller frysta bär utanför säsong. Trädmogna mangon, färska fikon, örter och sallader kommer man fortfarande kunna njuta av på Urban Deli, så länge transporten inte skett med flyg.

–   Vi vill lyfta frågan om säsong, och huruvida vi måste ha tillgång till alla frukter och grönsaker året runt. Vi vet att våra kunder uppskattar att vi tar ställning och på så sätt hjälper dem att göra hållbara val, säger Sibel Wolff, vice vd, Urban Deli.

För mer information kontakta: Sibel Wolff, vice vd & kommunikationschef 0733-57 36 35 eller Maria Stenberg, hållbarhetsansvarig 0708-39 36 33.

Urban Deli är en blandning av matbutik, saluhall, bar och restaurang och finns idag på Nytorget, Sveavägen, Sickla och Åhlens City i Stockholm. Urban Deli driver även en cateringverksamhet samt uthyrning av konferens- och festlokaler i Stockholm. Urban Deli ägs till 50 procent av Axfood. Läs mer på www.urbandeli@org

Taggar: