Nyheter från Utgivarna den 22 nov 2013

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige. I Utgivarna samverkar medieaktörer som slår vakt om det svenska publicistiska oberoendet. Våra medlemmar är TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, Utbildningsradion, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna.

Gustafsdotter: Grundlagsskyddade medier ska ha mer skydd

Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt, inledde nyligen en pressetisk debatt på SvD Brännpunkt (13/11) med att ställa frågan: ”Ska yttrandefriheten i grundlagsskyddade medier vara mer skyddad än friheten att yttra sig i de medier där unga människor i dag oftast ventilerar sina åsikter?” Utgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter menar i ett uttalande att, ja, det ska de.

- För mig är svaret tveklöst ja. Grundlagsskyddade medier har en ansvarig utgivare som ensam är ansvarig för allt som publiceras. Det har inte de medier som unga människor i dag oftast uttrycker sig i, till exempel Facebook och Instragram, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna. Läs mer >>

HD prövar utgivarskap för kommentarer

Högsta domstolen kommer att pröva Göta hovrätts beslut om vem som är ansvarig på sajter med omodererade kommentarer. Hovrättens beslut från tidigare i år innebar att kommentarsfälten på Juridikfronten tappade sitt grundlagsskydd. Beslut ledde också till att flera mediesajter, som Göteborgs-Posten och Riksdag & Departement, stramade åt läsarnas möjligheter att kommentera artikeltexterna. Det rapporterar Medievärlden. Läs mer >>

Internet viktigaste nyhetsmediet för yngre