Valmet har fått sin andra order på konverteringsutrustning till Metsä Tissue i Mariestad, Sverige

Valmet Oyjs pressmeddelande den 19 juni, 2024 kl. 9.30 EEST

Valmet ska leverera två kompletta konverteringslinjer inklusive förpackningslösningar till Metsä Tissues pappersbruk i Mariestad. Leveransen omfattar även digitala tjänster, utbildning och support efter igångkörning. Ordern är en följd av den tidigare publicerade ordern av en Valmet Advantage DCT 200 mjukpapperslinje till samma bruk. Båda leveranserna är en del av Metsä Tissues expansions- och moderniseringsprojekt "The Future Mill", som syftar till miljö- och driftsprestanda i världsklass.

Ordern på de två konverteringslinjerna ingick i Valmets orderingång för första kvartalet 2024. Värdet på ordern avslöjas inte.

“Vi har en lång relation med Valmet och när de nu även har konverteringsteknik i produktportföljen kan vi tydligt se synergier med Valmets helhetslösning inklusive mjukpappersmaskin och konverteringslinjer. Deras banbrytande teknologier och bevisade prestanda säkerställer en optimal produktion, säkrare arbetsmiljö och en mer effektiv mjukpappersproduktion”, säger Esa Paavolainen, Vice President Projects, Metsä Tissue.

”Det här är ett av de första projekten där Valmet implementerar hela värdekedjan med kombinationen mjukpappersmaskin och konverteringsteknik. Det är ett unikt erbjudande till marknaden där vi har utvecklat en helhetslösning för att förverkliga det integrerade fabrikskonceptet. Vi är stolta över att få vara en del av Metsä Tissues expansion”, säger Gianfranco Agnusdei, Vice President, Sales, Marketing and Service, Tissue Converting business unit, Paper business line, Valmet.

Teknisk information om leveransen

Leveransen omfattar två Valmet Perini Constellation konverteringslinjer för mjukpapper och förpackningsmaskiner för mjukpappersrullar. Maskinerna representerar den senaste tekniken för högsta effektivitet, flexibilitet och låg energiförbrukning.

Information om Metsä Tissue

Metsä Groups Mjukpappers- och smörpappersverksamhet, eller Metsä Tissue, producerar hygienprodukter för hushåll och företag samt smörpapper för matlagning och förpackning. Försäljningen 2023 uppgick till 1.3 miljarder euro och de har circa 2,500 anställda. Metsä Groups moderbolag Metsäliitto Cooperative ägs av cirka 90.000 finska skogsägare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Samppa Ahmaniemi, Vice President, Tissue Converting business unit, Paper business line, tel. +39 0583 460552, samppa.ahmaniemi@valmet.com
Gianfranco Agnusdei, Vice President, Sales, Marketing and Services, Tissue Converting business unit, Paper business line, tel. +39 0583 460900, gianfranco.agnusdei@valmet.com

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Med våra automationssystem och ventillösningar servar vi ännu fler branscher inom processindustrin. Våra 19 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig mer än 220 år tillbaka i tiden och har en stark meritlista som omfattar ständiga förbättringar och förnyelse. Valmets nettoomsättning 2023 var cirka 5,5 miljarder euro.

Valmets aktier är listade på Nasdaq börsen i Helsingfors och huvudkontoret ligger i Esbo, i Finland.

Följ oss på valmet.com | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram |

Behandling av personuppgifter