Lönelyft för kommunens kvinnodominerade yrkesgrupper

De lägsta lönerna i Stockholms stad finns inom fackförbundet Kommunals avtalsområden. Staden inleder nu förhandlingar med Kommunal för att fastslå principer om hur stadens jämställdhets- och lönesatsning om 70 miljoner kronor ska fördelas. De 70 miljonerna är en särskild satsning och ligger utöver ordinarie lönerevision. Pengarna som satsas ska stärka kvinnors löner. Det är främst de som idag är underbetalda i förhållande till det arbete de utför, säger äldre- och personalborgarrådet Clara Lindblom. Målet är att bryta den könssegregerade arbetsmarknaden.

- Det är dags att vi uppvärderar de kvinnodominerade yrkesgrupperna. Det här är ett viktigt första steg för mer jämställda löner i staden och det ska märkas i plånboken, säger Clara Lindblom, äldre- och personalborgarråd.

Under onsdagens sammanträde med kommunstyrelsens personal- och jämställdhetsutskott lägger den rödgrönrosa majoriteten en skrivelse med uppdrag till förvaltningen att inleda förhandlingar med Kommunal.

Ida Strid 08 508 29 519
Siri Jonsson Montin 076 12 29 102