Protester mot nytt beslut om motorväg

Den moderatledda regeringen har nu fattat beslut om att avslå överklagan av Trafikverkets arbetsplan för bygget av motorvägstunneln Förbifart Stockholm. Vänsterpartiet i Stockholms stad konstaterar att många rättsliga prövningar återstår innan motorvägen kan börja byggas.

- Förbifart Stockholm är en gigantisk felinvestering. Motorvägen ökar bilismen i en tid när vi behöver minska utsläppen drastiskt. Kostnaden på omkring 50 miljarder skulle räcka till flera nya tunnelbanelinjer, som både minskar utsläpp och trängsel, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare i Stockholms stad.

- Många rättsliga prövningar återstår. Först i höst kommer Mark- och Miljödomstolen hålla förhandlingar om miljödomar om att leda bort grundvatten och att bygga tillfälliga hamnar. Dessutom har 14 detaljplaner överklagats och dom har enbart fallit i en. Tidigast nästa år är rättsprocesserna klara. Vänsterpartiet kommer inte att släppa taget om frågan. Väljarna avgör om vi ska satsa 50 miljarder på utsläpp eller kollektivtrafik, säger Rikard Warlenius (V), fullmäktigekandidat och doktorand i humanekologi.

Ann-Margarethe Livh, tel. 076-122 91 03

Rikard Warlenius, tel. 073-990 99 00

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/

Om oss

Vänsterpartiet Stockholms stad. Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.