Svenska realityserien ”Högspänning” klar för en tredje säsong

Den tredje säsongen av energibranschens egna realityserie ”Högspänning” är tillbaka i vår på̊ TV3 och Viaplay. Ett program med och om Sveriges energihjältar som varje dag kämpar tillsammans för att se till att elen produceras och fungerar över hela landet, dygnet runt. Något som inspirerat många av landets ungdomar som nu söker sig till energiutbildningar.

Redan efter första säsongen i våras märktes en Högspänningseffekt och flera skolor med el- och energiprogram fick alltfler sökande och det är något som håller i sig även efter andra säsongen.

– Högspänningseffekten håller i sig och flera av skolorna med el- och energiprogram ser allt fler sökande vilket branschen verkligen behöver. Syftet med serien är ju att visa hjältarna bakom delar av Sveriges energiförsörjning och därmed också öka intresset för vår bransch. Det är extra roligt att vi nu också får följa med i arbetet på våra kärnkraftverk, säger Lotta Henrysson, HR chef för Vattenfall Sverige.

I den tredje säsongen kommer tittarna få möta flera nya ansikten och följa med till nya arbetsplatser, som kärnkraftverket Ringhals i Varberg och kraftvärmeverket Hedensbyn i Skellefteå.

Vi är väldigt glada över att Högspänning får en ny säsong. Det är en serie som trollbinder tittarna och tar med dem bakom kulisserna på landets energiförsörjning. Att intresset för utbildningarna och yrket ökar bekräftar att Högspänning inte bara underhåller tittarna, utan även inspirerar människor till nya äventyr och utmaningar, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay Group i Sverige.

Den Kristallen-nominerade tv-serien ”Högspänning" är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios och i samverkan med Energiföretagen Sverige. Säsong tre startar vecka 11, 2024, på Viaplay och på TV3.

För ytterligare information kontakta: Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com