Vattenfall reser nu sin största landbaserade vindkraftspark utanför Fredrika

Report this content

Nu reser Vattenfall de första verken på sin hittills största landbaserade vindkraftspark någonsin. Vindkraftsparken Blakliden och Fäbodberget i Åsele och Lycksele kommun, med sina 84 verk beräknas årligen producera 1,1 TWh el när den står klar, vilket motsvarar hushållsel till ungefär 220 000 svenska hushåll.

I dagarna har Vattenfall påbörjat resningen av de 84 verk som ska komma att bli Blakliden Fäbodberget vindkraftspark. Ett projekt som har tagit lång tid att förverkliga och involverat många intressenter under processen. Hittills har vindkraftsbygget i Blakliden Fäbodberget engagerat omkring 170 regionala företag och skapat cirka 300 årsanställningar i regionen, enligt en undersökning tidigare gjord av Vindkraftcentrum.

Under de kommande månaderna räknar man med att ytterligare cirka 150 – 200 personer kommer att finnas på plats i området kring Fredrika och delta i arbetet med transport och resning av vindkraftverken.

– Att resa de första verken är en stor milstolpe för projektet. Vi har arbetat hårt för att komma hit och det är stort att se planerna ta form på plats, säger Sandra Grauers Nilsson, chef för landbaserad vindkraft på Vattenfall.

Under andra hälften av 2021 kommer vindkraftverken att installeras och börja leverera el.  När vindkraftparken står klar 2022 beräknas den årligen kunna producera 1,1 TWh vilket motsvarar ungefär 15 procent av Umeälvens årliga produktion, eller hushållsel till ungefär 220 000 svenska hushåll. Vindkraftparken blir ett viktigt tillskott till regionen för fossilfri elproduktion och bidrar till omställningen i samhället och industrin.

– Med projekt som Blakliden Fäbodberget kan vi på ett handfast sätt möta det ökande behovet av fossilfri el som krävs för att klara energiomställningen av industri och samhälle. Det går helt i linje med Vattenfalls mål att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation, och det känns fantastiskt att vi samtidigt konkret kan bidra till ökad aktivitet i det lokala näringslivet, säger Sandra Grauers Nilsson.

Vindkraftparken Blakliden Fäbodberget är Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark någonsin och den sjunde parken som företaget bygger i Sverige. Vattenfall har en portfölj med omkring 1 200 vindturbiner i drift med en total installerad kapacitet på cirka 3,6 GW i fem länder.

Vindkraftpark Blakliden Fäbodberget samägs av Vattenfall, Vestas och AIP Management.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Markus Fischer, pressekreterare, 070-377 96 44, markus.fischer@vattenfall.com