Vattenfall vill investera 500 Mkr i ny vindkraftpark

Vattenfall undersöker möjligheten att bygga en vindkraftpark i Grönhult på gränsen mellan Småland och Västergötland. Området ligger i Tranemos och Gislaveds kommuner. Grönhult kommer att kunna producera el för upp till 15 000 hushåll. Vindkraft är ett prioriterat område för Vattenfall. Mellan 2011 och 2015 planerar bolaget att investera 26 miljarder kronor i nya vindkraftparker.

– Under förutsättning att vi får lokal acceptans och att projektet blir tillräckligt lönsamt kan vindkraftparken tas i drift under 2017, säger Anders Dahl, chef för Förnybar Energi hos Vattenfall.

Parallellt med att tillståndsprocessen inleds studeras vindförhållanden på platsen, markförhållanden och möjligheter till anslutning till elnätet. Undersökningar om naturvård, kulturmiljö och friluftsliv kommer att inledas under hösten.

Vattenfall är Sveriges största vindkraftproducent och äger cirka 900 vindkraftverk både på land och till havs i Sverige och övriga Europa:

• I augusti invigdes Vattenfalls senast byggda vindkraftpark i Sverige, Stor-Rotliden i Åsele kommun, där 40 verk beräknas ge el till 50 000 hushåll.
• I juli invigdes Östra Herrestad utanför Simrishamn som ger el till 11 000 svenska hem.
• I september förra året invigdes Thanet, världens största havsbaserade vindkraftpark utanför Storbritanniens sydöstra kust som beräknas ge el till 300 000 brittiska hushåll.

Vattenfall planerar för fler vindkraftparker till havs:

• Tidigare i augusti påbörjade Vattenfall driften av vindkraftparken Ormonde i Irländska Sjön, som ger el till 100 000 brittiska hushåll.
• Nästa år börjar bygget av DanTysk i Nordsjön utanför Tyskland. Den ska ge el till knappt 300 000 tyska hushåll och är en investering på 10 miljarder kronor varav Vattenfall står för hälften.

Vattenfalls totala vindkraftstillgångar producerar cirka 3,7 TWh. Det motsvarar hushållsel till närmare 750 000 svenska hem.

För vidare information, kontakta:
Maria Lidzell, pressekreterare, mobil 070-214 87 57
Anders Dahl, chef Förnybar Energi, telefon 08-739 72 77, mobil 070-5540277

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com