Bokslutskommuniké 2021

ESEN esports AB (publ) släppte idag den 25 februari sin Bokslutskommuniké för 2021. Rapporten i sin helhet finns som bifogad pdf.

VD Ord – Bokslutskommuniké 2021
2021 vart ett intressant år som i slutändan fick två ansikten för ESEN esports. När vi summerar året gör vi det med den högsta omsättningen hittills i ESENs historia . Vi strukturerade i slutet om bolaget för att kunna vara lönsamt i Q2 med dåvarande verksamheter.

För att summera året korrekt skall vi dock se till att ta ett steg tillbaka till den inledande delen av föregående år. ESEN kom från ett tufft 2020 där pandemin satt sina spår i verksamheten. Dåvarande VD Johan Grape skriver i sitt VD ord för 2020 att ”nio av tio kunder avbokade” i samband striktare restriktioner. Hoppet om mindre påverkan från pandemin gav verksamheten hopp och tro inför stundande år. Första halvåret inleddes med flertalet intressanta satsningar i form av förvärvet av 2Prove AB, nytt uppdrag av Ubisoft, samarbete med Läkaresällskapet, ny säsong i E-racing ligan. För att sedan fortsätta in i sommaren där ESEN gjorde klart med joint venture-satsningen i Danmark.

Under hösten togs ett beslut om en riktad emission om totalt 5,5 MSEK. I samband med det togs också ett beslut om att verksamheten är i behov av en strategiförändring. Satsningarna som gjorts föregående år och tidigare under året hade inte fått den utväxling som man önskade. Bolaget stod allt för långt ifrån att vara en lönsam verksamhet i sin helhet.

Därför togs det tuffa beslutet att försöka göra en total strategiförändring och börja sortera bort icke lönsamma delar av verksamheten. Bolaget gjorde totalt tre försäljningar i slutet av 2021 som samtliga innefattade verksamheter som stod allt för långt ifrån lönsamhet. Vi är glada och nöjda över hur snabbt vi kunde hitta lösningar på samtliga av dessa verksamheter.

När vi nu summerar 2021 inleddes året i en hopp och tro att ESENs verksamhet skulle återhämta sig och få en större utväxling efter ett första tufft pandemi år. Detta skedde inte och därför agerade styrelse och ledning för att nu kunna bygga en ny verksamhet, en lönsam verksamhet. Den avslutande delen av 2021 var en intensiv, men nödvändig period för bolaget. När vi nu kliver in i 2022 gör vi det med en framåtanda och med en stor tilltro att bolaget står rustade för kommande år.

Sedan årsskiftet har ESEN kommunicerat ut sitt kommande förvärv och genom detta pågår en omnoteringsprocess på marknadsplatsen Spotlight. Detta har skett helt enligt planerna och processen inleddes direkt när beskedet publicerades.

Vi hoppas att denna process fortlöper smidigt och enligt plan tillsammans med Spotlight. För att sedan kunna ta klivet in i en framtidsbransch som växer och ligger helt rätt i tiden. Framförallt när det kommer till dagens digitala köp- och säljlandskapet med fokus på den cirkulära ekonomin.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka samtliga aktieägare som tålmodigt varit med bolaget under denna transformation och utveckling. Vi ser fram emot ett oerhört spännande 2022 med en ny inriktning för bolaget.

Alexander Dypbukt
Tf VD, ESEN esports AB

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR HELÅRET 2021:

Totala intäkter uppgick till 5,1 MSEK (1,1 MSEK)
Rörelseresultat uppgick till -7,9 MSEK (-7,4 MSEK)
Periodens resultat uppgick till -12,5 MSEK (-7,4 MSEK)
Resultat per aktie uppgick till -0,2 SEK (-0,22 SEK)

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR FJÄRDE KVARTALET 2021:

Totala intäkter uppgick till 1,6 MSEK (0,3 MSEK)
Rörelseresultat uppgick till -2,0 MSEK (-1,9 MSEK)
Periodens resultat uppgick till -6,7 MSEK (-1,9 MSEK)
Resultat per aktie uppgick till -0,11 SEK (-0,06 SEK)

(Jämförelsesiffror visas inom parantes)

Koncernen har under kvartal fyra haft några större kostnader av engångskaraktär. Dessa kostnader hänförs främst till avyttringen av Battleriff Gaming AB, ESEN Danmark & försäljningen av studion samt den strategiska omställningen i koncernen och uppgår till drygt 5,6 MSEK.

Alexander Dypbukt
Tf VD ESEN esports AB

alexander@esenesports.com

Om ESEN esports AB

ESEN är ett sändnings och produktionsbolag inom esport med en komplett infrastruktur för att arrangera och producera esport, vilket innefattar en egen esportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och TV-produktion med över 300 sändningar i ryggen. ESEN esports är experter på liveproduktion och står bakom Nordens största esportturnering "King of Nordic" under eget varumärke, men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare. ESEN esports är noterade på Spotlight Stock Market och har sina lokaler i Bromma, Stockholm.