Delårsrapport för perioden 1 januari - 31 mars 2020

NYCKELTAL

FINANSIELL ÖVERSIKT FÖR DET FÖRSTA KVARTALET 2020

Totala intäkter uppgick till 0,2 MSEK (0,5)
Rörelseresultatet uppgick till -0,9 MSEK (-1,2)
Periodens resultat uppgick till -0,9 MSEK (-1,2)
Resultat per aktie uppgick till -0,23 SEK (-0,26)
Siffror inom parentes avser det första kvartalet 2019.

VD har ordet

Vilka fantastiska första 4 veckor det det varit! Så hade jag gärna börjat detta mitt första VD ord. Verkligheten har ju varit en aning annorlunda i en tid med en pandemi som leder till ett osäkert läge för våra affärer.

Årets första kvartal inleddes positivt för ESEN med nya samarbeten med bland annat Autoexperten, HP, Pricerunner och WD Black samt ett generellt ökat intresse för såväl King of Nordic som Counter Strike. Vi ingick också en avsiktsförklaring om att förvärva Battleriff Gaming som kommer att vara en viktig komponent i vårt strategi framåt som jag återkommer till senare.

Från en säsong med King of Nordic där vi visade bättre siffror än på länge med starka sponsorer som ville fortsätta samarbeta hamnade vi i Covid-19 och företag som håller i sina budgetar till Q3. Flera event ställdes in där vi skulle producerat turneringar och LIVE sändningar. Utfallet är en klar besvikelse för såväl intäkter som resultat trots våra fortsatta besparingar.

Allt är dock inte negativt utan tvärtom på många sätt. Vi utökar esport produktioner med Rocket League, Hearthstone och pratar även med spelutvecklare om andra titlar.

Framgent så kommer vi att ha ett bredare fokus än bara esport, där vi tillsammans med föreningar och Spelfrossa kommer utveckla ett bredare produktutbud för alla gaming och esport-entusiaster. Att vi vänder oss till communityt och skapar samarbeten är inget konstigt då det är kärnan i svensk esport. Utan dessa skulle det inte finnas något folkrörelse. Hela esporten är byggt av gräsrötterna och dessa har blivit bortglömda i takt med att esporten har kommersialiserats.N

Nu går vi tillbaka till vårt ursprung och välkomnar gräsrötterna för att dela denna passion, kunskap och kreativitet till att bli partners med ESEN. Istället för att exkludera och kontrollera rättigheter som många gör nu i vår bransch går vi vår egna väg och blir en möjliggörare för nya talanger och föreningar att få en naturlig språngbräda.

Den existerande affärsmodell där fokus har varit att knyta till sig sponsorer för alla produktioner behöver utvecklas. Här blir det första steget att inkludera vårt material i den programmatiska annonsmarknaden för videoreklam. Den programmatiska försäljningen är automatiserad vilket öppnar upp för fler annonsörer.

Förvärvet av Battleriff har nu godkänts av stämman. Detta tar oss till en ny nivå där vi ligger i absolut framkant med en komplett spelplattform. Funktionaliteten och skalbarheten möjliggör affärer med större företag som behöver infrastruktur, produktion och aktivering av sina kunder.

Tillsammans lyfter dessa förändringar styrkan och stabiliteten i företaget, vi närmar oss sakta målet att bli ett mediehus dit man går om man vill nå målgruppen 15-35. För att lyckas behöver vi våra ägares stöd och förtroende för det kommer bli en uthållighets kamp. Kamp mot ekonomin och det faktum att det nu finns för många aktörer på en väldigt konkurrensutsatt marknad som slåss om samma pengar och tittare. De ändringar vi gör kommer inte vända situationen på några dagar utan det blir en längre process och ytterligare förvärv kommer behövas.

Så har det varit en fantastiskt första tid för mig? Nej men den har varit enormt inspirerande och det vi ska genomföra får mig att se fram emot att vara på kontoret varje morgon. Apropå kontoret så har vi tagit tillfället i akt och utnyttjat den lugnare perioden att bygga 3 färdiga studior där vi  nu kan genomföra 3 samtidiga produktioner och är i slutskedet med en podcast studio där kreatörer kan skapa både video och ljudproduktioner.

Har ni vägarna förbi så hör av er för ett besök, vi tar oss gärna tid och få lära känna er som ägare. (Försökte hålla mig så kort som möjligt men  svårt första gången jag har möjligheten att kommunicera med er.)

Johan Grape

VD, ESEN esports

Johan Grape, VD ESEN eSports AB

johan@esenstudio.com

Om ESEN eSports AB

ESEN är ett sändnings och produktionsbolag inom esport med en komplett infrastruktur för att arrangera och producera esport, vilket innefattar en egen esportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och TV-produktion med över 300 sändningar i ryggen. ESEN eSports är experter på liveproduktion och står bakom Nordens största esportturnering "King of Nordic" under eget varumärke, men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare. ESEN eSports är noterade på Spotlight Stock Market och har sina lokaler i Bromma, Stockholm.

Denna information är sådan information som Esen eSports är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 15 maj 2020.