Delårsrapport Q2 2024 - Vaxxa redovisar rekordkvartal med 117% omsättningstillväxt och högsta uppmätta positiva EBITDA och EBIT

Vaxxa redovisar idag en nettoomsättning för andra kvartalet 2024 på 21,9 MSEK, vilket är 117% högre än nettoomsättningen för andra kvartalet 2023 då den var 10,1 MSEK. Både EBITDA och EBIT är kraftigt förbättrade och slutade på +1,3 MSEK respektive +660 KSEK. Bolaget förutspår att trenden kommer att vara fortsatt stark.

Rapporten över det andra kvartalet och första halvåret för 2024 omfattar perioden 2024-01-01 fram till 2024-06-30 och finns att tillgå i pressmeddelandet.

- Det är med glädje som jag och mitt team kan presentera rekordsiffror igen, även jämfört med första kvartalet 2024 som också var ett rekordkvartal. Vi ser en stark efterfrågan på Vaxxas tjänster både på kort och lång sikt och de investeringar vi har gjort gör att vi kan accelerera den lönsamma tillväxten, säger VD Karl Frindberg.

Finansiell översikt i sammandrag

(TSEK)  2024-04-01-2024-06-30 2023-04-01- 2023-06-30 2024-01-01-2024-06-30 2023-01-01-2023-06-30 2023-01-01-2023-12-31
Nettoomsättning 21 877 10 066 42 412 16 182 54 929
EBITDA 1 313 -1 241 2 270 -2 798 -3 070
Resultat efter finansiella poster 671 -1 545 983 -3 556 -5 096
Resultat före skatt per aktie 0,020 -0,01 0,030 -0,04 -0,002
Likvida medel 10 395 29 10 395 29 5 499
Balansomslutning 22 454 15 142 22 454 15 142 17 783
Soliditet 77% 33% 77% 33% 57%

Väsentliga händelser under Q2 2024

•    Den 10 april publicerades delårsrapport Q1 för 2024.
•    Den 15 april inleddes andra teckningsperioden för Vaxxa TO5.
•    Den 24 april genomfördes årstämma i Vaxxa AB.
•    Den 30 april meddelades utfallet av andra teckingsperioden för Vaxxa TO5 som tecknades till 75.6% och tillförde bolaget 5.1 MSEK.
•    Den 10 juni 2024 registrerades en nedsättning av aktiekapitalet hos bolagsverket.

Väsentliga händelser efter Q2 2024

•    Inga väsentliga händelser har inträffat efter utgången av Q2 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Karl Frindberg, VD
kalle@vaxxa.se

Om Vaxxa AB

Vaxxa är ett svenskt publikt aktiebolag, listad på Spotlight Stock Market i Sverige. Via bolagets auktionsplattform vaxxa.se, erbjuder vi privatpersoner och företag att sälja och köpa begagnade objekt inom fordon, maskin, bygg och industri. Genom att kombinera självbetjäningsfunktioner med tillgång till erfarna auktionsmäklare levererar vi en flexibel och pålitlig försäljningsupplevelse. Vår passion och motivation är att göra försäljningsprocessen mer lättillgänglig för både privatpersoner och företag, samtidigt som vi strävar efter att främja en mer cirkulär marknad.