DUG lanseras i Tjeckien och Slovakien i samarbete med nationell grossist

Veg of Lund har inlett samarbete med den tjeckiska grossisten Green Heads för lansering av DUG i Tjeckien och Slovakien. Med start denna vecka finns alla tre varianter av den växtbaserade potatisdrycken tillgängliga via Green Heads säljkanaler som täcker hela marknaden, Horeca, online, hälsofackhandeln och retail i de båda central­europeiska länderna.

Växtbaserade livsmedel har en stark ställning bland de tjeckiska konsumenterna. Landet ligger i den europeiska toppen för antalet restauranger som erbjuder vegetarisk meny och en tredjedel av befolkningen säger sig vilja öka sin konsumtion av växtbaserad mat och dryck.

”Samarbetet med Green Heads är i linje med vår strategi att etablera varumärket DUG som en aktör med hög kvalitet och brett sortiment av nästa generation växtbaserad mat. Den närvaro vi nu etablerar med distributörer i de olika marknaderna vi går in i, ska följa våra kriterier att vara närvarande i Horeca-kanalen (restauranger, hotell och catering), kaffekanalen (kaféer och rosterier) online (B2B och B2C) samt hälsofackhandeln och dagligvaruhandeln. I Green Heads får vi en engagerad partner i två länder med totalt cirka 16 miljoner invånare, och många av dem vill äta hälsosamt och ha fler äkta vegetariska alternativ”, säger Helene Nielsen, vd för Veg of Lund.

”Green Heads startade 2018 med affärsidén att ta nya, hälsosammare och intressanta produkter till den tjeckiska och slovakiska marknaden. Vi har en god tillväxt och bland våra kunder finns en stabil bas av kunder inom Horeca och kaffekanalerna. Vi har nu fått våra första listningar med Rohlik.cz samt säljer på vår egen plattform Greenheads.cz och arbetet med att presentera DUG är i gång”, säger Tomáš Kofroň, försäljningschef för Green Heads.

I linje med Veg of Lunds strategi för Kaffe-kanalen presenterade Green Heads, som en av huvud­sponsorerna, DUG på Prague Coffee Festival föregående helg.

Helene Nielsen, verkställande direktör

E-post: helene.nielsen@vegoflund.se

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, Schweiz, Danmark, Tyskland, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Samarbetet med Green Heads är i linje med vår strategi att etablera varumärket DUG som en aktör med hög kvalitet och brett sortiment av nästa generation växtbaserad mat. Den närvaro vi nu etablerar med distributörer i de olika marknaderna vi går in i, ska följa våra kriterier att vara närvarande i Horeca-kanalen (restauranger, hotell och catering), kaffekanalen (kaféer och rosterier) online (B2B och B2C) samt hälsofackhandeln och dagligvaruhandeln. I Green Heads får vi en engagerad partner i två länder med totalt cirka 16 miljoner invånare, och många av dem vill äta hälsosamt och ha fler äkta vegetariska alternativ.
Helene Nielsen, vd för Veg of Lund