Veg of Lund väljer NTEX för skräddarsydda logistiklösningar

Veg of Lund har idag tecknat avtal med det svenska speditions- och logistikbolaget NTEX för hantering av lager och transporter. Målet är att gemensamt utveckla effektiva och hållbara transportlösningar främst inom Europa för att möta Veg of Lunds växande behov av transporter.

Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG® lanserades i maj 2021 och i takt med växande volymer har bolagets behov av en effektiv logistikpartner ökat. Med det nya avtalet skapas förutsättningar för en flexibel lösning som snabbt kan anpassas till såväl Veg of Lunds som bolagets kunders behov.

Bland de potentiella logistikpartners vi tittat på så har NTEX den flexibilitet och förmåga att skräddarsy transporter till våra kunder i Europa, Asien och Nordamerika som vi är ute efter. NTEX har dessutom egenanställd personal, ett dokumenterat och ambitiöst hållbarhetsarbete samt ligger i fram­kant med lösningar inom e-handel”, säger Per Henrik Johnson, ansvarig för Supply Chain inom Veg of Lund. ”Ökade volymer ger oss möjligheter att tillsammans utveckla kostnadseffektiva helhetslösningar som dessutom bidrar till minskat klimatavtryck.”

NTEX helhetslösningar för Veg of Lund innebär både globala transporter och lagerhållning – något som börjar med en skräddarsydd lageranpassning i Malmö.

”Genom vår flexibilitet kan vi optimera och skräddarsy utefter våra kunders olika behov. Det kan till exempel handla om att ersätta traditionella lastbilstransporter med kostnadseffektiva alternativ som järnvägs- och sjöfartstransport för att minimera klimatavtrycken”, säger Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX, majoritetsägd av Stena AB, är idag ett av Sveriges största privatägda speditionsföretag med huvudkontor i Göteborg och ca 650 anställda.

”Det är både roligt och stimulerande att Veg of Lund har valt oss som partner. Det visar på vår styrka; att kombinera det stora företagets trygghet och kompetens med det lilla företagets flexibilitet”, säger Thomas Ström.

Emma Källqvist (tf CEO och CFO)

E-post: emma.kallqvist@vegoflund.se

Om Veg of Lund AB (publ)
Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG®. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Om NTEX
NTEX är ett transport- och logistikföretag som tillhandahåller väg-, sjö-och flygtransporter samt terminalhantering på sina terminaler i Göteborg, Stockholm, Gislaved, Helsingborg och Malmö. Företaget grundades i Göteborg 2003 och har sedan dess vuxit till över 650 anställda och en omsättning på drygt 2 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Göteborg och kontor finns även i Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen, Estland, Österrike, Lettland och Litauen. NTEX har också agenter i ett antal europeiska länder.

Per Henrik Johnson, ansvarig för Supply Chain inom Veg of Lund
Thomas Ström, vd, NTEX