Bokslutskommuniké 2014-07-01 - 2015-06-30

Bokslutskommuniké för Räkenskapsåret 2014-07-01 - 2015-06-30 med jämförelseperiod 2013-07-01 - 2014-06-30

Sammanfattning av bokslutskommuniké

• Totala rörelseintäkter inklusive bidrag från Vinnova och EU samt försäljningsintäkter uppgick till 2 098 546 SEK (259 295 SEK)
• Försäljningsintäkterna netto för handinstrumentet under perioden uppgick till 460 237 SEK (221 138 SEK)
• Resultatet för perioden uppgick till -820 097 SEK (-31 226 SEK)
• Likvida medel uppgick till 12 401 842 SEK varav 12 401 842 SEK i räntebärande placering
• Aktiverade utgifter uppgår till 112 690 SEK (6 011 SEK)
• Antal aktier uppgår till 7 466 400 stycken
• Resultat per aktie -0,11 kr
• Soliditet 95,6 % (88,7%)

Bokslutskommuniké – VDs kommentar

Det gångna året har varit ett av VibroSense Dynamics mest händelserika räkenskapsår någonsin och då har vi ändå det mest spännande framför oss. Under de senaste åren har vi byggt en solid grund och bolaget står nu väl rustat i ambitionen att erbjuda diabetespatienter en helt ny diagnostisk metod som ger betydligt bättre förutsättningar att förhindra fotsår och amputationer. Behovet av en förbättrad diagnostik är oerhört stort hos både sjukvårdspersonal och patienter.

Det finns en långsiktig plan i bolaget med några fokusområden där verksamhet redan har initierats. Låt mig nämna fyra väsentliga områden.

Produktutvecklingen av ett fotinstrument har startat och rekryteringen av en erfaren biträdande projektledare innebär att arbetet kan påskyndas. Att vi sedan tidigare har ett CE-märkt instrument för att mäta känsel i händer underlättar och vår målsättning är att ha ett färdigt fotinstrument 2017.

Vår produkt, VibroSense Meter för fötter, finns i dagsläget som prototyp. Denna används i de studier som gjorts och som just nu pågår. Studierna fortlöper enligt plan och resultaten som bland annat publicerats i ansedda vetenskapliga tidskrifter är mycket lovande.

Styrelsen och extern expertis har inlett arbetet med att ta fram en marknadsstrategi för fotinstrumentet. Det räcker inte att ha en bra produkt som visat goda resultat i studier. Ett bolag måste ha en strategi som vägleder marknadsföringen och försäljningen. När lansering sker måste det vara tydligt vilka typer av patienter som ska undersökas, vem som utför undersökningarna, vilka som fattar beslut och inte minst vem som betalar.

För det fjärde har VibroSense Dynamics rekryterat en försäljnings- och marknadschef som initialt skall fokusera på affärsområdet företagshälsovård och bolagets CE-märkta handinstrument.

Diabetespatienterna och sjukvården väntar på en bättre diagnostisk metod för att tidigt kunna upptäcka försämrad känsel i diabetesfötter. VibroSense Dynamics kommer att stå väl rustat vid den planerade lanseringen av ett CE-märkt fotinstrument 2017.

Toni Speidel, VD

VibroSense Dynamics AB (publ)

Taggar: