• VibroSense/

Bolaget har tagit fram en strategisk affärsplan och lämnat in en fas 2-ansökan till Horizon 2020

VibroSense Dynamics har tagit fram en strategisk affärsplan för bolagets fotinstrument samt lämnat in en fas 2-ansökan till EU-kommissionens ramprogram Horizon 2020. Affärsplanen är resultatet från en bred undersökning och intervjuer med personal och ledande experter från flera diabetescentra i Europa.

Bolaget har arbetat intensivt med att ta fram affärsplanen för att hinna lämna in en fas 2-ansökan till EU:s ramprogram för Biomarkörer tidigare än planerat. Anledningen är att EU-kommissionen har beslutat att genomföra förändringar i ramprogrammet för år 2016 vilket minskar möjligheterna att tilldelas ett fas 2-bidrag.

I den framtagna affärsplanen har flera väsentliga faktorer och samband identifierats. Dessa bedöms vara oerhört centrala för en framgångsrik marknadsintroduktion av ett instrument för diagnostik av diabetesfötter. Affärsplanen kommer ligga till grund för en handlingsplan för marknadsföring och försäljning av bolagets fotinstrument som ska lanseras 2017. Planen har finansierats med hjälp av ett fas 1-anslag från EU-kommissionens ramprogram för SME och Biomarkörer inom Horizon 2020.

-          I arbetet med att ta fram den strategiska affärsplanen har vi fått mycket värdefull input från key opinion leaders i Sverige och andra europeiska länder. Vi har bland annat analyserat olika länders riktlinjer för diagnostik av diabetesfötter, hur man organiserar diabetesvården och tittat på reimbursement-system. Vi vet vi nu i vilka länder som bolaget ska fokusera på initialt vid lanseringen av fotinstrumentet, säger Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics.

EU-kommissionens beslut om förändringar i ramprogrammet bedöms minska möjligheterna för att få ett fas 2-anslag. Men fas 2-ansökan till EUs Horizon 2020 program är framför allt avsedd som en förstärkning av den strategi och målsättning som presenterades i bolagets noteringsmemorandum.

-          Vi har träffat en rad inflytelserika personer och fått många värdefulla synpunkter på hur vi kan förenkla användandet av fotinstrumentet. Intresset för vår metod och instrument är mycket stort eftersom läkare runt om i Europa efterfrågar nya metoder istället för dagens bristfälliga metoder som finner känselnedsättningar allt för sent, säger Toni Speidel.

Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB, 040-650 14 12, info@vibrosense.se.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostik av nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005 och har sitt säte i Malmö, Sverige. Bolaget är noterat på small cap-listan AktieTorget.

Taggar: