Etiskt tillstånd för cancerstudie med VibroSense Meter

Hematologiavdelningen vid Skånes universitetssjukhus i Lund har fått ett etiskt tillstånd att genomföra en pilotstudie med VibroSense Meter. Syftet med studien är att mäta graden av nervskador orsakade av cellgifter vid behandling av cancer.

Studien omfattar cirka 25 patienter och kommer att starta i höst och avslutas hösten 2018. VibroSense Meter kommer att användas i studien för att mäta känseln på patienter med benmärgscancer, så kallad myelom. Det är vanligt att patienter som behandlas med cytostatika drabbas av komplikationer i form av neuropati i händer och fötter. Genom studien vill man bland annat undersöka hur olika doser av cellgifter, cytostatika, ger upphov till så kallad Chemo-therapy Induced Peripheral Neuropathy, CIPN.

För VibroSense Dynamics är detta en viktig studie då det öppnar upp ytterligare ett område för bolagets metod och instrument, VibroSense Meter. Dels kan instrumentet komma att användas i studier och dels i ett senare skede även i den kliniska vården av patienter som behandlas med cytostatika-läkemedel.

-          Detta är en mycket intressant studie för VibroSense Dynamics. Vi kan konstatera att nervskador orsakade av cellgifter är ett stort problem inom cancervården idag. Det finns ett stort uttalat behov att kunna mäta och kvantifiera graden av nervskador. I en förlängning kanske läkarna kan få ett värdefullt verktyg för att reducera mängden av bestående nervskador efter en cancerbehandling med cytostatika, säger Ulf Rogers, försäljnings- och marknadschef på VibroSense Dynamics AB.

Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB, 040 – 650 14 12, info@vibrosense.com

Denna information är sådan information som VibroSense Dynamics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 juli 2017.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid perifer sensorisk neuropati, dvs nervskador i händer och fötter till sjukhus, diabetesmottagningar, företagshälsovård, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005, är noterat på AktieTorget och har sitt säte i Malmö, Sverige