Fem frågor till VibroSense Dynamics marknads- och försäljningschef

Under 2017 skall VibroSense Dynamics fotinstrument vara färdigt för försäljning. Men bolagets befintliga CE-märkta handinstrument har en outnyttjad potential som vi skall bygga på när vi nu satsar mer på marknadsföring av våra produkter och tjänster. Bolagets försäljnings- och marknadschef, Ulf Rogers, har lång erfarenhet av att bygga upp relationer och försäljningskanaler internationellt.

Ulf är civilingenjör och arbetar idag som konsultchef inom Altran och börjar sitt arbete som marknads- och försäljningschef i VibroSense Dynamics den 1 september i år. Han är affärsdriven och har lång erfarenhet av försäljning av komplicerade tjänster och produkter i Europa, USA, Asien och andra marknader. I VibroSense Dynamics ska Ulf arbeta med marknadsföring och försäljning.

Varför tackade du ja till att bli marknads- och försäljningschef i VibroSense Dynamics?

”Bolaget har intressanta produkter som ska ut på en internationell marknad. Det är en spännande utmaning där min erfarenhet förhoppningsvis kommer till användning.”

Vilka företag vill du lyfta fram som gett dig erfarenheter utöver det vanliga?

”Utan tvekan Axis och Jostra. Axis är ju en framgångssaga, från några få anställda till ett bolag som erövrat världen. Bolaget kunde erbjuda sina produkter via ett unikt internationellt försäljnings- och distributionsnät. Jag och Toni jobbade tillsammans i Axis och vi tänker utnyttja våra erfarenheter när vi nu ska bygga upp kanaler ut på den internationella marknaden. I Jostra arbetade vi på ungefär samma sätt. Att sälja medicintekniska produkter ställer stora krav på organisationen. Men det finns så mycket erfarenhet och kunskap i VibroSense som kan utnyttjas. Jag ser fram emot att bidra med mina kunskaper och erfarenheter inom försäljning och marknadsföring ”

Vilka är VibroSenses tre främsta utmaningar och hur ska dessa övervinnas?

”Vi måste bevisa att metoden ger en klinisk fördel på fötter och utveckla ett instrument som gillas av läkarna. Parallellt måste vi också bygga upp kanaler för att sälja bolagets produkter.

Utvecklingen av fotinstrumentet pågår samtidigt som de synpunkter som framförs av läkarna som genomför studierna implementeras i det tekniska utvecklingsarbetet. Den stora utmaningen som jag ser det är att bygga upp de kanaler som ska sälja bolagets produkter. Med tanke på att läkare och kliniker efterfrågar nya metoder för känseldiagnostik så finns det goda förutsättningar att vi lyckas bygga upp ett bra distributionsnät med hjälp av återförsäljare runt om i världen. Samtidigt ska vi inte glömma bort att det finns ytterligare indikationer där det finns behov av en pålitlig känseldiagnostik.”

Vilka är bolagets tre främsta styrkor och hur ska dessa användas för att bolagets resa ska bli framgångsrik?

”Det finns namnkunniga personer som är kopplade till bolaget inklusive läkare och forskare som varit med och utvecklat instrumentet från början. Inte minst genomförs studierna av ansedda läkare och forskare. För det andra bygger bolagets hand- och fotinstrument på en beprövad metod. För det tredje har bolaget valt att också fokusera på diabetesfoten och det innebär att vi kraftsamlar istället för att springa på flera bollar samtidigt.”

Var befinner sig VibroSense om fem år?

”Om fem år säljer vi bolagets unika teknologi i flera länder via ett antal utvalda återförsäljare. Fotinstrumentet kommer att vara en av våra viktigaste produkter.”

Om fotsår och VibroSense instrument

Alla personer med diabetes, både typ I och II, har ökad risk för att få fotsår vilket i värsta fall leder till amputation av hela eller delar av foten. En komplikation som enligt medicinska experter ofta är helt onödig förutsatt att man kan upptäcka känselbortfallet tidigt. Vid tidig upptäckt kan förebyggande åtgärder sättas in vilket kan förhindra ett stort lidande och sänka samhället kostnader avsevärt. 2014 beräknades hälsovårds-kostnaderna i världen, relaterade till diabetes, uppgå till minst 612 miljarder dollar.

VibroSense Dynamics instrument VibroSense Meter kan upptäcka känselbortfall i händer i ett tidigt skede. Pilotstudier på fötter har gett mycket lovande resultat, så goda att bolaget skall utveckla ett kommersiellt fotinstrument. Målsättningen är att instrumentet ska vara färdigutvecklat andra halvåret 2017.

Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB, 070 – 893 21 07, info@vibrosense.se.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetes-mottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005 och har sitt säte i Malmö, Sverige.

Taggar: