Kommuniké från årsstämma i VibroSense Dynamics AB (publ)

Igår, den 10 oktober 2016, hölls årsstämma i VibroSense Dynamics AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Resultat- och balansräkning samt resultatdisposition

Stämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen och att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2015-07-01 – 2016-06-30.

Ansvarsfrihet

Vid stämman beslutades om ansvarsfrihet gentemot bolaget för styrelsens ledamöter och verkställande direktören.

Fastställande av styrelse- och revisionsarvoden samt val av styrelseledamöter, styrelsesuppleant och revisor

Stämman beslutade dels att styrelsearvode skall utgå med 130 000 kr till styrelseordförande samt med vardera 65 000 kr till övriga ordinarie styrelseledamöter utom Vd, dels att styrelsen skall bestå av fem styrelseledamöter och en styrelsesuppleant, dels att Charlotte Ahlgren Moritz, Henrik Brorsson, Toni Speidel, Olof Stocksén och Fredrik Westman omväljs som styrelseledamöter, dels att Charlotte Ahlgren Moritz omväljs som styrelseordförande samt dels att Göran Lundborg omväljs som styrelsesuppleant. Stämman beslutade vidare att Jan Schiller entledigas som revisor samt att Johan Kling nyväljs som bolagets revisor till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår samt att arvode till revisor skall utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet får motsvara en ökning av aktiekapitalet om högst femton (15) procent baserat på det sammanlagda aktiekapitalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2016. Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor. Nyemission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra bolaget rörelsekapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Denna information är sådan information som VibroSense är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 oktober 2016.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005, är noterat på small cap-listan AktieTorget och har sitt säte i Malmö, Sverige.