Lägesrapport från VibroSense Dynamics AB (VibroSense)

Bra start på nya räkenskapsåret och ett lovande första kvartal.

Första kvartalet i räkenskapsåret 2023/2024 har varit bra för VibroSense och bolaget fortsätter den positiva utvecklingen med Diabetes Foot Screening. Bolaget har levererat instrument till nya kunder och den positiva försäljningstrenden håller i sig för femte kvartalet i rad!

Marknads- och försäljningsaktiviteter
Under den senaste perioden har VibroSense aktiviteter fortsatt fokuserat på Sverige, Kina och Tyskland.
Som tidigare meddelats kommer Bolaget under hösten delta på ett antal internationella kongresser, med möjlighet att interagera med både potentiella kunder, forskare och möjligen även med potentiella distributörer. VibroSense deltar som utställare på kongressen EASD i Hamburg den 2-6 oktober. Vi ser fram emot att ytterligare kunna presentera vår produkt på den internationella arenan. Delvis för tyska aktörer men även för potentiella samarbetspartners och kunder från andra marknader.

Arbetet med att söka registrering och godkännande avseende försäljning av vår produkt på den Kinesiska marknaden går framåt i god fart. VibroSense samarbetar här med sin partner och distributör i Kina, UMCARE som hanterar hela arbetet med att ansöka om ett regulatoriskt godkännande i Kina.

I bolagets bokslutskommuniké meddelades att de tester av produkten som föregår en ansökan om registrering, är i sitt slutskede. Dessa tester är nu avslutade och godkända och vi väntar på en slutrapport från det anlitade testinstitutet i Shanghai. UMCARE hade beräknat att få denna rapport i slutet av september, men testinstitutet har meddelat att detta dröjer ytterligare några veckor.

När testrapporten är klar kommer UMCARE färdigställa och lämna in en komplett ansökan för registrering av VibroSense Meter II till NMPA i Kina. Då processen är beroende av utomstående aktörer är det svårt att ge en exakt tidpunkt för inlämningen av ansökan till NMPA. Enligt vår senaste uppskattning kommer detta att ske senast under oktober 2023 varefter NMPA beräknas återkomma med besked inom 2-3 månader.

VibroSense kommer att meddela marknaden via PM så snart ansökan är inskickad till den kinesiska myndigheten NMPA.

Sammantaget har det första kvartalet varit mycket lovande och våra förväntningar att 2023/2024 kan vara ett genombrottsår för VibroSense kvarstår.

Hans Wallin, CEO VibroSense Dynamics AB

Email: info@vibrosense.com

“The new Gold Standard for reliable detection of nerve damage”

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och säljer medicintekniska produkter och tjänster för diagnostik-stöd vid nervskador i händer och fötter. Metoden går ut på att mäta och kvantifiera förmågan att känna vibrationer vid flera frekvenser.

Bolagets kunder är diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare.

Vår vision är att bolagets produkter ska vara ett standardinstrument vid alla neurologiska undersökningar för att upptäcka tidiga tecken på förändringar i känseln så att patienter och deras vårdgivare kan sätta in förebyggande åtgärder som förhindrar, reducerar eller fördröjer uppkomsten av nervskador i händer och fötter.