Studie på barn har publicerats i vetenskaplig tidskrift

En studie där VibroSense Dynamics metod testats på barn och ungdomar har publicerats i tidskriften PLOS ONE. Slutsatsen i studien är att metoden kan användas för att finna neuropati i fötter och händer hos barn och ungdomar.

Studien bekräftar att det finns skillnader i känsel mellan olika åldersgrupper. Vad gäller fötter framgår det att barn i åldersgruppen 8-10 år har bättre känsel i fötterna än barn och ungdomar i åldersgrupperna 11-15 och 16-20. Det omvända gäller för händer där de yngsta har sämre känsel än äldre åldersgrupper. VibroSense Meter kan alltså påvisa skillnader mellan olika åldersgrupper vilket bevisar metodens och instrumentets funktion. Slutsatsen som dras i studien är att MultiFrekvens Vibrametri kan bli en värdefull metod för att påvisa neuopati hos barn och ungdomar.

Studien omfattar 269 barn och ungdomar och man har mätt känseln i fingrar och fötter med bolagets instrument VibroSense Meter. Studien syftade till att införskaffa så kallat referensmaterial som ska användas för att göra en jämförande studie på barn och ungdomar med typ 1-diabetes.

Den publicerade artikeln kan läsas här: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0119753. Studien omnämndes på sidan 26 i bolagets memorandum under rubriken ”Genomförda studier”. Även studien som ska genomföras på barn med typ 1-diabetes omnämndes i memorandum under rubriken ”Påbörjade och planerade studier”.

Om fotsår och VibroSenses instrument

Alla personer med diabetes, både typ I och II, har ökad risk för att få fotsår vilket i värsta fall leder till amputation av hela eller delar av foten. En komplikation som enligt medicinska experter ofta är helt onödig förutsatt att man kan upptäcka känselbortfallet tidigt. Vid tidig upptäckt av kan förebyggande åtgärder sättas in vilket kan förhindra ett stort lidande och sänka samhället kostnader avsevärt. 2014 beräknades hälsovårdskostnaderna relaterade till diabetes uppgå till minst 612 miljarder dollar.

VibroSense Dynamics instrument VibroSense Meter kan upptäcka känselbortfall i tidigt skede. Pilotstudier på fötter har gett mycket lovande resultat, så goda att man bolaget skall utveckla ett kommersiellt fotinstrument. Målsättningen är att instrumentet ska vara färdigutvecklat andra halvåret 2017.

Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB, 070 – 893 21 07, info@vibrosense.se.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler, forskare. Bolaget grundades 2005 och har sitt säte i Malmö, Sverige.

Taggar: