Uppdatering från bolaget

Bolaget arbetar vidare i hög takt och alla aktiviteter löper enligt plan. För närvarande jobbar företaget på fyra fronter,
- Utveckling av ett nytt fotinstrument.
- Bistår tre forskningsstudier.
- Horizon 2020 fas 1, framtagning av strategisk marknadsplan för fotinstrumentet.
- Ökad marknadsföring och försäljningsarbete av bolagets befintliga handinstrument.

Utveckling av ett nytt fotinstrument
Förutom utveckling av en starkare vibrator arbetar vi med att ta fram en genomarbetad kravspecifikation som skall ligga till grund för val av utvecklingskonsulter och legotillverkare.
Detta arbete beräknas vara klart i slutet av året varefter bolaget planerar att kontraktera utvalda konsulter, leverantörer och tillverkare under Q1 2016.

Bistår tre forskningsstudier
Forskningsstudierna löper på i oförminskad takt och alla forskare har stora förhoppningar att bolagets metod Multifrekvens Vibrametri skall bli ett mycket värdefullt verktyg för att hitta begynnande nervskador på ett tidigt stadium. Totalt pågår tre studier för tillfället. En stor studie på patienter med diabetes typ 1 där 2 000 patienter skall följas under tre år. I den andra studien samlas normalmaterial för fötter in från cirka 800 vuxna personer. I en tredje studie undersöks cirka 100 barn med diabetes typ I där målet är att kontrollera deras neurologiska status. Förutom att finna känselnedsättningar i ett tidigt skede skall studien även undersöka ifall metoden kan användas för att motivera barn och ungdomar att ha bättre kontroll på sin diabetes.

Horizon 2020 fas 1, strategisk marknadsplan för fotinstrumentet
Arbetet med att ta fram en strategisk marknadsplan rullar på i full fart. Möten och intervjuer har genomförts med ett antal erkända forskare i Tyskland, England och Sverige. Den bild som framträder är att problemet med diabetesfoten är om möjligt ännu större än vi tidigare antagit. Vi börjar också se ett mönster på hur vi bör gå tillväga för att sälja in bolagets diagnostikmetod och fotinstrument på de olika marknaderna. Den strategiska marknadsplanen skall vara klar senast under december 2015.

Ökad marknadsföring och försäljningsarbete
Flera aktiviteter planeras inom affärssegmentet företagshälsovård. I december skall en efterfrågad användar- och utbildningsdag hållas till vilken bolagets nuvarande kunder bjuds in.

Inför ”The International Conference on Hand-Arm Vibration” som hålls i Peking den 12-16/10 skall bolagets produkt VibroSense Meter visas upp och användas under en utbildning av kinesiska deltagare. Utbildningen skall hållas av överläkare Tohr Nilsson och Lage Burström från Arbets- och Miljömedicin i Umeå vilka har använt VibroSense Meter sedan många år.

Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB, 070 – 893 21 07, info@vibrosense.se.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler, forskare. Bolaget grundades 2005 och har sitt säte i Malmö, Sverige.

Taggar: