VibroSense Dynamics patent har godkänts i Indien.

VibroSense Dynamics patentansökan i Indien har godkänts. Patentet bidrar till att skydda en väsentlig del i instrumentets noggrannhet och precision. Bolaget har därmed patent på viktiga marknader som Kina, Indien, Japan och Sverige.

Patentet bidrar till att skydda tekniken för att övervaka hur hårt en patient trycker sin fot eller hand på den vibrerande tappen (proben) när känseln undersöks. Trycket är en ytterst viktig faktor för att få tillförlitliga och reproducerbara mätresultat. Denna teknik är en del av det som gör VibroSense Dynamics instrument världsunikt och som skiljer sig från konkurrerande metoder.

Med bolagets instrument och metod kan läkare dels jämföra patienters känsel med friska personer samt dels följa utvecklingen av en patients känsel över tid. Bolaget har förutom de godkända patenten pågående patentansökningar (pending) i EU och Brasilien.

Utöver patent skyddas tekniken av en rad andra faktorer. Bland annat kontrollerar VibroSense Meter flera variabler som kan påverka mätresultatet, till exempel hudtemperatur och hastigheten för att öka eller minska probens vibrationer.

Vidare äger bolaget alla rättigheter till åldersmatchad normaldata mot vilken alla mätningar jämförs. Ytterligare en faktor är att bolaget konsekvent skriver sekretessavtal med dem som deltar och har deltagit i utvecklingen av bolagets teknik.

-          Indien kan bli en värdefull marknad för VibroSense Dynamics. Förekomsten av diabetes är omfattande i Indien. Uppskattningsvis 8,5 procent av invånarna i Indien lider av diabetes och bland annat World Diabetes Foundation bedriver projekt som syftar till att minska antalet fotsår och amputationer i landet, säger Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005, är noterat på small cap-listan AktieTorget och har sitt säte i Malmö, Sverige.