Vicores interimsanalys från IPF-studien utvald att presenteras som ”late breaker” vid ERS-kongressen

• AIR-studien är en öppen, multicenter, fas 2-studie i patienter med idiopatisk lungfibros (IPF)
  • Interimsresultat har visat en stabilisering av sjukdomen och ökning av lungkapaciteten vid 24 och 36 veckor
  • Muntlig presentation av professor Toby Maher den 4 september kl 15:00 CET

Göteborg, 17 augusti 2022 – Vicore Pharma Holding AB (publ) (”Vicore”), ett läkemedelsföretag i klinisk fas som utvecklar läkemedel riktade mot angiotensin II typ 2-receptorn (AT2R), meddelar idag att de tidigare publicerade interimsresultaten från AIR, en fas 2-studie i IPF kommer att presenteras som ”late breaker” den 4 september kl 15:00 vid European Respiratory Society (ERS)-kongressen i Barcelona, Spanien.

AIR-studien1 är en öppen fas 2-studie på obehandlade patienter med IPF som doserats med 100 mg C21 två gånger dagligen under 24 veckor med en möjlighet till förlängning i ytterligare 12 veckor. Studien genomförs i Storbritannien, Indien, Ukraina och Ryssland. IPF-diagnosen har fastställts centralt genom högupplöst datortomografi (HRCT). För att utvärdera lungfunktion används den erkända metoden för FVC*-mätningar, ERT-metoden, på samtliga kliniker. Tidigare i år meddelade Vicore lovande interimsresultat med en ökad lungkapacitet efter 24 till 36 veckors behandling med C21.

Interimsresultaten visade att genomsnittlig FVC vid 24 veckor var +251 ml (n=9) över baslinjen (vid studiestart) jämfört med den förväntade -120 ml minskningen i en obehandlad population (en skillnad på 370 ml). Vid 36 veckor hade fem av sju patienter ökat sin lungkapacitet ytterligare medan två förblev stabila. C21 var säkert och väl tolererat. Fas 2-studien fortsätter att rekrytera patienter och parallellt förbereder bolaget för nästa studie i nära samarbete med regulatoriska och vetenskapliga experter.

“Graden av påverkan på FVC som sågs i interimsanalysen är mycket intressant med en ökad lungvolym över tid och om dessa resultat kan upprepas i en placebokontrollerad studie kommer C21 att skapa helt nya möjligheter inom IPF. ” säger professor Toby Maher, Keck School of Medicine vid University of Southern California,

Information om presentationen
ERS session: What is hot in interstitial lung diseases (swe: Senaste nytt inom interstitiella lungsjukdomar)
Titel: Late Breaking abstract - Interim results from AIR, an open-label, single arm, 36-week ph 2 trial of C21 in subjects with idiopathic pulmonary fibrosis
Presentatör: Professor Toby Maher
Referens: OA1397
Datum och tid: Söndag den 4 september kl 15:00 CET
Länk:

Om idiopatisk lungfibros (IPF)
IPF är en svårt handikappande lungsjukdom med en prognos som är sämre än för de flesta cancerformer. Det finns två godkända behandlingar för IPF, Ofev® (nintedanib) registrerat varumärke av Boehringer Ingelheim och Esbriet® (pirfenidone) registrerat varumärke av Roche. Dessa minskar sjukdomens progression med upp till 50 procent, men med betydande biverkningar och med försämrad livskvalitet som följd.

Om angiotensin II typ 2-receptor agonister (ATRAGs)
AT2R är en del av kroppens regenerering och reparationssystem och tros vara involverad i flera sjukdomar kopplade till hög ålder och cellernas åldrande inklusive idiopatisk lungfibros, kronisk njursjukdom, hjärtsvikt och kognitiva störningar. Att stimulera AT2R har visat sig vara effektivt i flera sjukdomsmodeller och den kliniska valideringen pågår vid akut och kronisk lungsjukdom. Stimulering av AT2R kan även vidga små artärer hos djur och människa för att lokalt öka blodflödet.

E-post: carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 17 augusti 2022 kl 08:00 CET.

1. NCT04533022

*Forced Vital Capacity, ett mått för att mäta lungfunktion

Vicore är ett läkemedelsbolag i klinisk fas med fokus på att utveckla innovativa läkemedel inom svåra sjukdomar där angiotensin II typ 2-receptorn (AT2R) spelar en viktig roll. Bolaget har för närvarande fyra utvecklingsprogram, VP01, VP02, VP03 och VP04. VP01-programmet syftar till att utveckla substansen C21 för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”), pulmonell arteriell hypertension (PAH) samt COVID-19. VP02-programmet bygger på ett nytt administrationssätt för talidomid och fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP03-programmet innefattar utveckling av nya AT2R-agonister. VP04-programmet utvecklar en kliniskt validerad digital terapi för IPF-patienter.