Victoria Park: Victoria Park flyttas upp till Mid Cap

Victoria Park AB:s aktier kommer att byta lista till Mid Cap den 2 januari 2014. Victoria Park är idag noterat på Small Cap på NASDAQ OMX Stockholm.

För att noteras på Mid Cap-listan krävs ett börsvärde mellan 150 miljoner euro (cirka 1,35 miljarder SEK) och en miljard euro (cirka 9 miljarder SEK).

"Bytet från Small Cap till Mid Cap kan bidra till ökad omsättning i Victoria Parks aktier och attrahera fler investerare, särskilt utländska fonder. Det underlättar för oss att fortsätta växa och nå vårt mål om 1 000 000 kvm uthyrbar yta. Särskilt glädjande är att uppgraderingen sker så kort tid efter vår notering på NASDAQ OMX Stockholms huvudmarknad", säger Victoria Parks VD Peter Strand.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 23 december kl. 09.15.

Pressmeddelande 23 december 2013

CEO Peter Strand, telefon 070-588 16 61, e-post: peter.strand@victoriapark.se eller
CFO Andreas Morfiadakis, telefon 076-133 16 61, e-post: andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Om Victoria Park
Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag med affärsområden för utveckling av livsstilsboende och förvaltnings-fastigheter. Bolaget har utvecklat livsstilsboendet Victoria Park för människor som vill kombinera ett bekvämt boende med ett socialt och aktivt liv. Victoria Parks första livsstilsboende är byggt vid Limhamns kalkbrott i Malmö. Ca 200 bostadslägenheter är byggda och sålda. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande cirka 19 000 kvm BTA, 200 bostadslägenheter.

Bolagets fastighetsportfölj uppgår för närvarande till ca 261 000 kvm fördelat på ca 243 000 kvm bostäder och ca 18 000 kvm kommersiella lokaler. Genom bolagets förvärv av bostadsfastigheter den 19 december 2013 om ca 105 000 kvm med tillträde den 30 april 2014, ökar Victoria Parks uthyrbara area till ca 366 000 kvm och antalet lägenheter från 3 200 till 4 537 stycken.

Målsättningen är att förvärvstakten ska vara fortsatt hög då Victoria Park får möjlighet att utnyttja synergier genom en fastighetsportfölj som på sikt ska uppgå till minst en miljon kvm. Victoria Parks mål är att etablera bolaget som en betydande aktör på svenska bostadsmarknaden. Företaget investerar främst i miljonprogramsområden på tillväxtorter i södra och mellersta Sverige med en stor potential till värdetillväxt. Med en stor bostadsbrist och begränsad nyproduktion finns goda förutsättningar för Victoria Park att förädla sina fastigheter genom standardförbättringar och kvalitetshöjande åtgärder. Vid sidan av att förbättra fastigheterna arbetar företaget med en socialt hållbar förvaltning för att skapa en trivsam och trygg boendemiljö.

Victoria Parks stamaktier och preferensaktier handlas på NASDAQ OMX Stockholms huvudmarknad.

Box 300 50, 200 61 Limhamn
Org nr 55 66 95-0738