Victoria Park beslutar om byggstart för tredje etappen i livsstilsboende

Victoria Park AB (publ) har sålt 41 av totalt 57 lägenheter i BRF Bersån i Limhamn, vilket innebär att alla villkor för byggstart av den tredje etappen nu är uppfyllda. Lägenheterna beräknas vara inflyttningsklara under våren 2016.

Den tredje etappen av Victoria Parks livsstilsboende vid Limhamns kalkbrott omfattar totalt 133 lägenheter. Det är i den första delen av denna etapp, BRF Bersån i Limhamn, som försäljningen nu nått en sådan nivå att byggnation kan starta. Lägenheterna beräknas vara inflyttningsklara under våren 2016.

– Försäljningen av den tredje etappen har hittills gått snabbare än plan, vilket givetvis är glädjande. Vi har sedan tidigare byggt och sålt 200 lägenheter. Med den tredje etappen når vi den kritiska massa som krävs för att tillhandahålla ett attraktivt och kostnadseffektivt servicekoncept. Vi kan därmed framöver fokusera på vårt bostadsbestånd av hyresrätter, vilket är vår kärnverksamhet, säger Peter Strand, CEO för Victoria Park.

Under förutsättning att alla 57 lägenheter säljs enligt plan bedöms den totala resultateffekten av projektet uppgå till omkring 30 miljoner kronor, vilket successivt avräknas från kvartal 2 2015.

2007 påbörjades utvecklingen av livsstilsboendet, som var ett för svenska förhållanden nytt boendekoncept där social samvaro och fritidsfaciliteter är inbyggda i boendet. De första två etapperna i livsstilsboendet innehåller totalt 204 lägenheter.

CEO Peter Strand, telefon 070-558 16 61, e-post peter.strand@victoriapark.se
CFO Andreas Morfiadakis, telefon 076-133 16 61, e-post andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 mars 2015 kl. 08.00.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och social dimension ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande bostadsfastighetsportfölj i södra och mellersta Sverige.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 711 000 kvm, fördelat på 634 000 kvm bostäder och 77 000 kvm kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 5,7 Mdkr. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvm BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.
Victoria Park-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm Mid Cap.

Org. nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se/bolaget