Victoria Park föreslår nyemission om ca 56 miljoner kronor - Emissionen är garanterad

• Victoria Parks styrelse kommer att kalla till extra bolagsstämma och föreslår att extra bolagsstämma den 17 februari 2010 beslutar om att genomföra en nyemission om 55,7 miljoner kronor med företrädesrätt för befintliga aktieägare. • Nyemissionen är fullt ut säkerställd genom teckningsförbindelser och garantier från större aktieägare i Victoria Park. • Emissionslikviden ska användas till att tidigarelägga försäljning och byggnation av andra etappen i Malmö. • Aktieägare i Victoria Park erhåller en (1) teckningsrätt för varje på avstämningsdagen innehavd aktie och varje teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen är fastställd till 3,00 kronor per aktie. • Teckningsperioden löper mellan 1 mars och 15 mars 2010. • Mats Leifland kommer på den extra bolagsstämman att föreslås som ny styrelseledamot. Bakgrund och motiv Victoria Park är ett projektutvecklingsbolag med inriktning mot livsstilsboende. Det unika boendekonceptet innefattar en hög nivå av standard och service till de boende och Victoria Parks målsättning är att kunna erbjuda marknaden ett mer bekvämt och aktivt boende. De boende erbjuds för en fast månadsavgift ett brett tjänsteutbud samt tillgång till gemensamma faciliteter på området, som till exempel reception, restaurang, spa och gym. Konceptet är relativt nytt för den europeiska marknaden medan det i USA har en självklar plats på bostadsmarknaden. Intresset för den första enheten inom Victoria Park-konceptet, belägen i stadsdelen Limhamn i Malmö, har lågkonjunktur till trots varit stort. Inflyttningarna till den första etappen påbörjades i september 2009 och totalt ska cirka 355 lägenheter uppföras på området. Förändrade livsstilsmönster, där en större del av hushållens resurser läggs på välbefinnande och boende, driver tillväxten i branschen tillsammans med en ökad efterfrågan på service och bekvämligheter på armslängds avstånd. Allt fler efterfrågar även en ökad grad av social gemenskap och trygghet och särskilt tydligt är detta i den stora och köpstarka gruppen 40-talister. I syfte att kunna påbörja försäljning och byggnation av andra etappen i Malmö tidigare än vad som annars varit möjligt kommer Victoria Parks styrelse att kalla till extra bolagsstämma och föreslå att extra bolagsstämma den 17 februari 2010 beslutar om att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Genom detta vill Bolaget kunna möta efterfrågan från marknaden och dra fördel av förbättrade konjunkturutsikter samtidigt som det ger Bolaget en handlingsberedskap. Efter genomförd nyemission är det styrelsens bedömning att Victoria Park kommer att vara väl kapitaliserat och rustat för framtiden. Huvudsakliga villkor för nyemissionen Innehavare av befintliga aktier har företrädesrätt att teckna nya aktier i förhållande till det antal aktier de äger på avstämningsdagen den 24 februari 2010. Varje befintlig aktie i Victoria Park berättigar till en (1) teckningsrätt och varje teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen är fastställd till 3,00 kronor per aktie, vilket motsvarar en implicit rabatt om cirka 77 procent jämfört med senaste betalkurs den 22 januari 2010. Den totala emissionslikviden uppgår till högst 55,7 miljoner kronor. Avstämningsdag vid Euroclear Sweden AB (tidigare VPC AB) för rätten att deltaga vid nyemissionen med företrädesrätt är den 24 februari 2010 och teckningsperioden löper från och med den 1 mars till och med den 15 mars, eller den senare dag som bestäms av styrelsen. MCJ Holding AB, Grotton Holding AB, Östersjöstiftelsen, Mellby Gård AB och Peab AB har förbundit sig att teckna aktier i nyemissionen pro rata till sitt ägande i Victoria Park, motsvarande cirka 42,9 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 77,1 procent av nyemissionen. Därutöver har MCJ Holding AB, Grotton Holding AB, Östersjöstiftelsen, Mellby Gård AB och Peab AB garanterat nyemissionen och därvid åtagit sig att teckna de aktier som inte tecknas och betalas av någon annan, vilket innebär att nyemissionen är fullt ut säkerställd. Om företrädesemissionen inte fulltecknas med stöd av teckningsrätter, kan MCJ Holding AB, Grotton Holding AB, Östersjöstiftelsen, Mellby Gård AB och Peab AB efter nyemissionen, till följd av garantiåtagandet, komma att inneha högst cirka 35,7 procent, 18,7 procent, 13,3 procent, 13,0 procent respektive 7,9 procent av kapitalet och rösterna i bolaget. Styrelsens förslag förutsätter beslut av extra bolagsstämma som äger rum den 17 februari 2010 kl 17.00 på Kalkstensvägen 11 i Malmö. Kallelse till den extra bolagsstämman och styrelsens fullständiga förslag offentliggörs senast den 3 februari 2010 och kommer även att finnas tillgänglig på www.victoriapark.se. Preliminär tidsplan för nyemissionen 17 februari 2010 Extra bolagsstämma beslutar om nyemission. 22 februari 2010 Första handelsdag i aktien utan rätt att deltaga i nyemissionen. 24 februari 2010 Avstämningsdag, det vill säga aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att deltaga i nyemissionen. 24 februari 2010 Beräknad dag för offentliggörande av prospekt. 1 mars – 10 mars 2010 Handel i teckningsrätter. 1 mars – 15 mars 2010 Teckningsperiod. 19 mars 2010 Meddelande om resultatet av nyemissionen. Övrigt Mats Leifland, vice VD i Peab AB, föreslås till extra bolagsstämma den 17 februari 2010 som ny styrelseledamot i Victoria Park, vilket sker till följd av att Mats O Paulsson har begärt att lämna sitt uppdrag på grund av nya arbetsuppgifter. Mats Leifland har erfarenhet från såväl branschen som ett stort antal styrelseuppdrag och då han ingick i Victoria Parks styrelse fram till årsstämman 2009 är han väl insatt i bolagets verksamhet. Rådgivare Swedbank Markets är finansiell rådgivare och Fredersen Advokatbyrå är legal rådgivare till Victoria Park.