Victoria Park och eGain i utökat samarbete på fler orter

Victoria Park, med en total uthyrbar bostadsyta om cirka 650 000 kvm, utökar sitt samarbete med klimatstyrning från eGain Sweden, likt många andra av Sveriges största fastighetsägare. Anledningen är ett fortsatt framgångsrikt samarbete kring energieffektivisering och de positiva miljöaspekter som medföljer.

Victoria Park och eGain har samarbetat sedan 2013 genom att eGain har levererat sin tjänst eGain forecasting™ till delar av Victoria Parks fastighetsbestånd i Linköping och Eskilstuna om totalt cirka 1 200 lägenheter – ett samarbete som nu utökas.

Det nu utökade samarbetet mellan Victoria Park och eGain medför att ytterligare 3 600 lägenheter motsvarande 250 000 kvm i Göteborg, Linköping, Kristianstad, Markaryd och Stockholm kommer få sin uppvärmning klimatstyrd genom eGains system. Detta kommer löpande medföra både energibesparingar och minskade utsläpp av koldioxid från totalt 4 800 lägenheter runt om i landet.

”120 000 kg per år, det är vad Victoria Park ytterligare kommer att kunna reducera koldioxidutsläppen med, genom utökningen av samarbetet. Denna åtgärd innebär en årlig minskning av koldioxidutsläppen från våra fastigheter motsvarande utsläppen från cirka 1 000 flygresor för en person, tur och retur mellan Stockholm och Göteborg. Det är en viktig del i vårt totala miljöarbete, som vi väldigt glada för att kunna bidra med, och där eGain en värdefull partner för oss”, säger Per Ekelund, Fastighetschef för Victoria Park AB.

”Från första dag så har Victoria Park och Per Ekelund med kollegor vart oerhört ambitiösa och framåt gällande energi- och miljöfrågor vilket är något som vi välkomnar. Att Victoria Park tillsammans med bland annat Fastighets AB L E Lundbergs, Einar Mattsson Byggnads AB, JM AB och Graflunds utökar sitt samarbete med oss är ett kvitto på att vi gör rätt saker”, säger Martin Eksberg från eGain Sweden AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Ekelund, Fastighetschef, Victoria Park AB, Tel. 0708 67 66 57
Martin Eksberg, Key Account Manager, eGain Sweden AB, Tel. 073 20 74 540

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende.
Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 708 000 kvm, fördelat på 636 000 kvm bostäder och 72 000 kvm kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 6,6 Mdkr. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvm BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.
Victoria Park-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm Mid Cap.

Box 2, 201 20 Malmö
Tel 040 16 74 40
Org nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se

Citat

”120 000 kg per år, det är vad Victoria Park ytterligare kommer att kunna reducera koldioxid-utsläppen med, genom utökningen av samarbetet. Denna åtgärd innebär en årlig minskning av koldioxidutsläppen från våra fastigheter motsvarande utsläppen från cirka 1 000 flygresor för en person, tur och retur mellan Stockholm och Göteborg. Det är en viktig del i vårt totala miljöarbete, som vi väldigt glada för att kunna bidra med, och där eGain en värdefull partner för oss”, säger Per Ekelund, Fastighetschef för Victoria Park AB.
Fastighetschef Per Ekelund
Martin Eksberg från eGain Sweden AB