700 sommarjobb för unga i 15 kommuner

Sommaren 2022 kommer Victoriahem att skapa möjligheter för unga i sina områden att få in en fot på arbetsmarknaden genom att anställa 700 ungdomar i olika former av sommarjobb.
- Genom sommarjobben skapar vi nätverk mellan unga som bor hos oss, säger Jorunn Rådberg, bosocial chef på Victoriahem.

Som en del av Victoriahems bosociala arbete hjälper bostadsbolaget till att skapa sommarjobb till ungdomar i sina bostadsområden. Genom detta arbete kommer i år 700 unga i 15 kommuner i södra och mellersta Sverige kunna arbeta från ett par veckor och upp till tre månader under sommaren.

Ungdomarna kommer att jobba i sitt eget närområde med att plocka ogräs och skräp, måla nytt och fräscht och utföra mindre byggarbeten. Långsiktigt kan det bidra till större trygghet och trivsel om de yngsta hyresgästerna får ett engagemang för sitt bostadsområde och väljer att bo kvar i framtiden.

För oss är sommarjobbsatsningen mycket mer än att bara skapa arbetsmöjligheter och inkomster för unga. Det betyder också att vi är med och skapar nätverk mellan unga som bor hos oss. Och mellan ungdomarna och vår egen personal. Det betyder något att arbeta tillsammans för att göra bostadsområdet trivsamt och fint, det kan stärka bandet mellan de boende och deras område, säger Jorunn Rådberg.

80 procent av tiden under sommarjobbperioden består av arbete medan 20 procent avsätts till ”utbildning för livet”. Det kan innebära studiebesök på företag, träffar med blåljuspersonal, eller utbildning i demokratifrågor.

Victoriahem har ett utvecklat samarbete med många kommuner och lokala fastighetsbolag för att kunna skapa fler sommarjobb.

- Ska vi göra skillnad behöver vi göra det i hela området, inte bara hos oss. Betydligt fler ungdomar får möjlighet att jobba om vi kan samverka tillsammans med andra aktörer och göra på samma sätt. Vi strävar efter att få till fler sådana samarbeten, så att ännu fler unga ska kunna sommarjobba nästa år, säger Jonas Hagström, bosocial projektledare och samordnare av sommarjobben hos Victoriahem.

För mer information, kontakta:

Jorunn Rådberg, bosocial chef Victoriahem
076-134 55 79,
jorunn.radberg@victoriahem.se

Jonas Hagström, bosocial projektledare Victoriahem
070-433 24 52,
jonas.hagstrom@victoriahem.se

Jonatan Öhman, kommunikationschef Victoriahem
073-141 77 47,
jonatan.ohman@victoriahem.se

Victoriahem utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtregioner. I början av januari 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma namnet Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Många av våra hus byggdes under miljonprogrammet, och genom att investera i och utveckla hela stadsdelar skapar vi riktigt bra platser att bo på. För oss handlar det inte bara om hus, utan minst lika mycket om människor, samhälle och miljö. Vi har 500 medarbetare, de flesta jobbar nära våra hyresgäster i våra bostadsområden. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Vår ägare Vonovia är Europas största bostadsbolag och, liksom oss, en långsiktig ägare av hyresbostäder. Läs mer om oss på www.victoriahem.se.

Det betyder något att arbeta tillsammans för att göra bostadsområdet trivsamt och fint, det kan stärka bandet mellan de boende och deras område.
Jorunn Rådberg, bosocial chef på Victoriahem