• Victoriahem AB/

BLACKSTONE JUSTERAR SITT FÖRSLAG OM VAL AV STYRELSELEDAMÖTER INFÖR EXTRA BOLAGSSTÄMMA I D. CARNEGIE & CO AB (PUBL) DEN 14 OKTOBER 2016

D. Carnegie & Co AB (publ) (”D. Carnegie & Co” eller ”Bolaget”) har informerats av Vega Holdco Sarl (”Vega”), kontrollerat av Blackstone och innehavare av cirka 28,61 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget, att Vega vill justera sitt förslag till extra bolagsstämman den 14 oktober 2016 rörande val av styrelseledamöter. Det justerade förslaget innebär att James Seppala ersätter Andrew Lax som föreslagen styrelseledamot och styrelseordförande. Svein Erik Lilleland kvarstår som den andra föreslagna styrelseledamoten och inga övriga justeringar görs i Vegas förslag, som offentliggjordes den 21 september 2016.

En presentation av James Seppala finns tillgänglig på Bolagets webbplats. Nedan följer ett uttalande från valberedningen avseende det justerade förslaget.

Uttalande från valberedningen:
Valberedningen har informerats om Vegas reviderade förslag avseende styrelse och styrelseordförande. Valberedningen har övervägt det reviderade förslaget och den nya sammansättningen av styrelsen.

Valberedningen gör bedömningen att den föreslagna styrelsen med hänsyn till Bolagets verksamhet och förhållanden i övrigt, ger en ändamålsenlig sammansättning. Vid bedömningen av de föreslagna styrelseledamöternas oberoende har valberedningen funnit att den förslagna styrelsesammansättningen i D. Carnegie & Co fortsatt uppfyller de krav på oberoende som uppställs i Svensk kod för bolagsstyrning.

Stockholm den 3 oktober 2016
D. Carnegie & Co AB (publ)

Mats Höglund, styrelseledamot, tel +46 705 93 24 63

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 oktober 2016 kl. 8:00 CET.

Om D. Carnegie & Co

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare renoveringsmetoden Bosystem, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 30 juni 2016 till drygt 15 205 MSEK. Det totala hyresvärdet uppgick per 30 juni 2016 till 1 349 MSEK årligen. Uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co är noterat vid Nasdaq Stockholm.

Taggar: