• Victoriahem AB/

Bostadssocialt arbete och renoveringar gör miljonprogramsområden attraktiva – möt Victoria Park i Almedalen den 3 juli

Flera av Victoria Parks fastigheter finns i utsatta och socioekonomiskt svaga bostadsområden. För att minska utanförskapet och göra områdena mer attraktiva arbetar Victoria Park kontinuerligt med flera bostadssociala satsningar. Ett arbete som resulterat i en rad positiva effekter för såväl den enskilde individen som företaget och samhället i stort. Samtidigt är arbetet komplext och förknippat med svåra frågor. I Almedalen lyfter Victoria Park diskussionen för att borra djupare i både utmaningar och möjliga lösningar utifrån flera perspektiv. Victoria Park presenterar egna lärdomar och ger utrymme för fler idéer hur utanförskapsområden kan utvecklas.

Victoria Parks återkommande utvärderingar, senast i rapporten Droppen som urholkar stenen, visar att det går att åstadkomma förändring. I rapporten som studerat utvecklingen i Herrgården, en del av Rosengård i Malmö, visar häpnadsväckande resultat. När Victoria Park förvärvade området december 2012 kännetecknades området av kriminalitet, hög arbetslöshet, sliten utemiljö och nedgångna lägenheter. Efter ett systematiskt arbete tillsammans med kommunen, myndigheter och civilsamhälle har området successivt förändrats till det bättre. Brottsligheten har minskat med närmare 40 procent mellan 2012 och 2017 och utbetalningarna av ekonomiskt bistånd har minskat med närmare 20 procent från 2014 till 2017, sysselsättningsgraden ökade mellan 2012 och 2016 från 18 procent till 28 procent, för att nämna några konkreta resultat.

Arbetet med att bryta utanförskap och genomföra nödvändiga renoveringar i miljonprogramsområden, med till stora delar akuta behov, är komplext och sätter fingret på centrala samhällsutmaningar. I Almedalen lyfter Victoria Park diskussionen om fastighetsägarnas roll i den utmaningen och hur framgångsrika exempel på bostadssocialt arbete kan spridas.

Välkommen till Victoria Park på S:t Hansgatan 21 i Visby 3 juli kl. 13.30-17.00

Moderator: Torbjörn Nilsson, journalist

Paneldeltagare seminarium 1 kl. 13.30-14.15
Per Ekelund, VD Victoria Park
Viktoria Walldin, Socialantropolog White Arkitekter
Oliver Rosengren, Kommunalråd (M) Växjö kommun

Paneldeltagare seminarium 2 kl. 15.15-16.00
Liselott Wennerström, HR & CSR-chef Victoria Park
Andreas Schönström, Kommunalråd (S) Malmö Stad
Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden
Klas Danielsson, VD SBAB

Mingel med alkoholfritt kl. 16.00-17.00
Vi avslutar vår eftermiddag med ett mingel för den som vill fortsätta diskussionen. Vi bjuder på färska alkoholfria mocktails bestående av räddad frukt från Rescued. Återbruk, grönt och hållbart.

VD Per Ekelund, per.ekelund@victoriapark.se
CSR- och HR-chef, Liselott Wennerström, 0730 277 502, liselott.wennerstrom@victoriapark.se

Victoria Park AB är en av Sveriges största och mest betydande privata bostadsaktörer som utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtstäder. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande skapar vi värden för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället. Idag äger och förvaltar vi över 16 000 lägenheter i 13 städer. Och vi växer. På vår hemsida kan du läsa mer om hur vårt arbetssätt - som bygger på hållbara relationer mellan bolag, individ och samhälle - medverkar till en positiv och hållbar samhällsutveckling.

Victoria Park AB (publ) Box 2, 201 20 Malmö, Tel 040 16 74 40, Org. nr 556695-0738, Säte Malmö, www.victoriapark.se

Taggar: