D. Carnegie & Co gör stora energiinvesteringar i Jordbro

Börsnoterade bostadfastighetsbolaget D. Carnegie & Co AB (publ) kommer att göra stora investeringar för att minska energiåtgången i bolagets fastigheter i Jordbro i södra Stockholm. Genom att förbättra ventilationssystemen i dessa miljonfastigheter är det möjligt få kraftigt förbättrad prestanda – verkningsgraden i ventilationssystemen ökar till hela 82 procent från dagens cirka 20 procent.

D. Carnegie & Co äger närmare 2 000 lägenheter i Jordbro som byggdes under det så kallade miljonprogrammet.

– Husen i miljonprogrammen är mycket välbyggda. Däremot har teknikutvecklingen gått framåt kraftigt de senaste åren. Därför går det i dag att göra betydande miljövinster samtidigt som dessa investeringar är finansiellt lönsamma. Varje investerad krona ger två kronor tillbaka, säger Sune Eriksson, Driftchef på D. Carnegie & Co.

Nya moderna ventilationsaggregat installeras som tar vara på värmeenergin i luften som blåser ut ur fastigheterna och tillför den till luften som blåser in.

D. Carnegie & Co kommunicerade i juni i år att bolaget under femårsperiod kommer att investera cirka 900 Mkr för att få ned förbrukningen av energi.

För ytterligare information kontakta:

Sune Eriksson, driftchef på D. Carnegie & Co, tel 070 – 609 77 66

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare renoveringsmetoden Bosystem, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 30 juni 2016 till drygt 15 205 MSEK. Det totala hyresvärdet uppgick per 30 juni 2016 till 1 349 MSEK årligen. Uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co är noterat vid Nasdaq Stockholm.