D. Carnegie & Co köper fastighetsportfölj i Norrköping

D. Carnegie & Co AB (publ) - noterat på Nasdaq Stockholm - har ingått avtal om att förvärva sju fastigheter i Norrköping genom en bolagsaffär. Överenskommet underliggande fastighetsvärde är 261 Mkr. Säljare är Vissland Invest AB.

Det förvärvade beståndet består av 285 lägenheter med en total bostadsarea om cirka

30 000 kvadratmeter. Fastigheterna är belägna i Atriumområdet i södra delen av Norrköping och ligger i omedelbar närhet till delar av D. Carnegie & Co:s redan existerande fastighetsportfölj.

– Det finns stor potential för bra utveckling och förädling i de köpta fastigheterna. Dessutom finns samordningsfördelar eftersom fastigheterna ligger i direkt anslutning till vårt redan befintliga bestånd i Norrköping, säger Ulf Nilsson, vd för D. Carnegie & Co.

D. Carnegie & Co planerar att tillträda fastigheterna i september i år.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Nilsson, vd, D. Carnegie & Co                                                                                +46 (0)8 – 121 317 25

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare renoveringsmetoden Bosystem, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 31 mars 2015 till 11 700 MSEK och det totala hyresvärdet bedömdes uppgå till 1 190 MSEK årligen. Den ekonomiska uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co är noterat vid Nasdaq Stockholm.