DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2015

DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2015

• Hyresintäkterna uppgick till 591,9 Mkr (86,9)
  • Driftnettot uppgick till 256,6 Mkr (37,6)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 47,0 Mkr (16,5)
  • Värdeförändring förvaltningsfastigheter och derivat uppgick till 260,4 Mkr (77,1)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 213,1 Mkr (81,7)
  • Vinst per aktie uppgick till 3,01 kr (1,82), före utspädning
  • Vinst per aktie uppgick till 2,38 kr (1,82), efter utspädning

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Förvärv av tre fastigheter i Stockholm med ett bestånd av 1 009 lägenheter
  • Emission av ett ej säkerställt obligationslån om 1 000 Mkr med en löptid om tre år, STIBOR 3 mån + 3,75 procent
  • Försäljning av fyra fastigheter, två i Södertälje och två i Eskilstuna, i syfte att renodla beståndet mot bostadsfastigheter
  • Notering på Nasdaq Stockholms huvudlista, Midcap
  • Försäljning av bolagets 60-procentiga andel av Vårberg Centrum i syfte att renodla mot bostäder i Storstockholm
  • Halvering av Svensk Bolig Holding aktieinnehav från 20 till 10 miljoner aktier enligt plan

Väsentliga händelser efter andra kvartalet

• Förvärv av en fastighet i Norrköping med ett bestånd av 285 lägenheter
  • Den tidigare kommunicerade försäljningen av bolagets Göteborgsfastigheter har inte genomförts utan ställts in, den är dock fortfarande till försäljning
  • Ytterligare 83 lägenheter är färdigställda vid denna rapports publicering, utöver de 126 som vid periodens utgång var färdiga

Kommentar från VD

Även årets andra kvartal har präglats av en hög aktivitet. Under kvartalet har vi genomfört en stor emission av icke säkerställda obligationer som tryggar vårt kapitalbehov de närmaste två till tre åren. Vi har också tecknat avtal om förvärv av ytterligare 1 000 lägenheter i Stockholm. Till det kan läggas en höjd takt av lägenhetsrenoveringar, vilket ytterligare förbättrar vår intjäning.

Den 15 april emitterade vi icke säkerställda obligationer till ett värde av 1 miljard kronor till ett stort antal svenska och internationella investerare, främst institutioner. Pengarna ska i huvudsak användas för våra omfattande renoveringar tills vi uppnår ett kassaflöde som är tillräckligt för den höga takt vi eftersträvar. Vi kan också komma att använda en del av pengarna för att förvärva ytterligare lägenheter. Dessutom har vi amorterat utestående säljarrevers mot Kvalitena.

Vi har under perioden också fortsatt att renodla vårt bestånd genom att sälja av bland annat ett större och ett mindre köpcentrum samt ett vårdboende. Vi har också ingått avtal om förvärv av 1 000 lägenheter i Jordbro och Vårberg intill våra tidigare innehav i dessa områden. Förvärvet skedde på attraktiva nivåer med ett kvadratmeterpris klart understigande vad våra befintliga fastigheter är värderade till.

Vi har under perioden ökat takten för våra lägenhetsrenoveringar, med fler påbörjade renoveringar och de färdigställda har ökat till 126 under första halvåret. Dessutom var ytterligare 83 lägenheter klara vid utgången av perioden men ej besiktigade, och därmed ej inräknade som färdigställda. Dessa är dock nu besiktigade och därmed färdigställda.

På grund av den ökande mängden material har dock vår leverantör haft fortsatta problem då ett nytt lager har byggts. Vi förväntar oss att takten ska kunna öka ytterligare under resten av året då det nya lagret är färdigt och intrimmat. Vi har också fortsatt att accelerera övriga investeringar i fasader, värmeanläggningar, tvättstugor etc. vilket ökar våra hyresintäkter och sänker kostnaderna för reparationer och underhåll.

Vår prognos är att c:a 500 lägenheter kommer att renoveras 2015.

Bolaget publicerar också i denna rapport en årlig intjäningsförmåga per den 30 juni 2015 i syfte att ge vägledning utöver den formella kvartalsrapporten eftersom vi anskaffat större delen av beståndet efter andra kvartalet 2014. Intjäningsförmågan visar på ett löpande driftnetto vid denna tidpunkt på 522 miljoner kronor, vilket är något lägre än tidigare kvartal, detta till följd av avyttringarna i samband med renodlingen av beståndet, samt ökade räntekostnader för den emitterade obligationen (se vidare sid 23).  Rapporten om intjäningsförmågan är dock ingen prognos för framtiden och tar heller inte med förväntade hyresförändringar och kostnadsförändringar.

Vi är också nöjda med att i samband med värderingen vi genomförde per den sista juni 2015, notera värdeökningar på drygt 126 miljoner under det andra kvartalet.

Bolaget omnoterades den 12 maj i Midcap-segmentet på Stockholmsbörsen.

Stockholm den 13 augusti 2015

ULF NILSSON,
VD för D. Carnegie & Co

För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Nilsson, VD, D. Carnegie & Co, +46 (0)8 – 121 317 25.
Per-Axel Sundström, CFO D. Carnegie & Co, +46 (0)8 121 317 25.

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare renoveringsmetoden Bosystem, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd.

Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 31 mars 2015 till 11 700 MSEK och det totala hyresvärdet bedömdes uppgå till 1 190 MSEK årligen. Den ekonomiska uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co är noterat vid Nasdaq Stockholm.