Färsk undersökning visar: ökad trygghet och trivsel i miljonprogramsområden

Den upplevda tryggheten under kvällar och nätter ökade med i genomsnitt 8 procent, samtidigt som boende i de undersökta områdena uppgav både förbättrad trivsel och större benägenhet att rekommendera sitt bostadsområde till andra. Det visar den årliga hyresgästundersökning som bostadsbolaget Victoriahem gjort i samarbete med undersökningsföretaget AktivBo.

Undersökningen, som genomförts i 31 kommuner runt om i landet, har besvarats av drygt 10 000 av Victoriahems hyresgäster. Majoriteten är boende i miljonprogramsområden byggda under 1960- och 1970-talen. I undersökningen ställs bland annat frågor kring hur boende i områdena upplever service, trivsel och trygghet i sin stadsdel.

Jämfört med förra årets mätning har den upplevda trivseln ökat med i snitt 3 procent, till 77 procent, och 73 procent uppger att de skulle rekommendera andra att flytta till bostadsområdet. Det motsvarar en ökning med 6 procent jämfört med året innan.

Peter Ullmark, COO på Victoriahem, kommenterar resultaten:

– Resultaten från undersökningen visar vad vi ofta möter i vår dagliga förvaltning, nämligen hyresgäster som älskar sin stadsdel. En klar majoritet av dem som bor i det som ofta klassas som utanförskapsområden trivs och vill bo kvar. Det är glädjande att den andelen dessutom ökar. Detta sker dessutom efter en period av turbulens i många områden. Undersökningen visar även en ökad nöjdhet med oss som hyresvärd, vilket naturligtvis också är positivt.

69 procent känner sig trygga i sitt område under kvällar och helger, en ökning med 8 procent. Frågorna kopplade till trygghet innefattar förutom upplevd trygghet under kvällar och nätter också bland annat upplevd trygghet på vindar, källare och i trapphus. I snitt ökade den upplevda tryggheten i områdena med sammanlagt 3 procent i årets mätning, till 72 procent.

Trygghetsproblematiken i många gamla miljonprogramsområden är en het fråga som är på tapeten nästan dagligen. Det är därför extra kul att se ett trendbrott där faktiskt en ökad andel av dem som bor i områdena upplever förbättringar när det kommer till just trygghet. Det går från relativt sett låga nivåer, men trenden är väldigt tydlig. Jag är övertygad om att detta är resultatet av flera saker där två viktiga faktorer är förbättrad förvaltning av husen samt även den goda samverkan vi ser i många områden mellan fastighetsägare, kommun och civilsamhälle, säger Peter Ullmark.

Undersökningen genomfördes i form av en enkät som distribuerats både digitalt och postalt. Cirka 75 procent av respondenterna besvarade enkäten digitalt, en ökning med 19 procent.

Peter Ullmark, COO Victoriahem, peter.ullmark@victoriahem.se
Jonatan Öhman, kommunikationschef Victoriahem, jonatan.ohman@victoriahem.se

Kort om Victoriahem
I januari 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma varumärket Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner,från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden, samtidigt som vi bygger fler bostäder. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Läs mer på victoriahem.se

Peter Ullmark, COO på Victoriahem
Trygghetsproblematiken i många gamla miljonprogramsområden är en het fråga som är på tapeten nästan dagligen. Det är därför extra kul att se ett trendbrott där faktiskt en ökad andel av dem som bor i områdena upplever förbättringar när det kommer till just trygghet. Det går från relativt sett låga nivåer, men trenden är väldigt tydlig. Jag är övertygad om att detta är resultatet av flera saker där två viktiga faktorer är förbättrad förvaltning av husen samt även den goda samverkan vi ser i många områden mellan fastighetsägare, kommun och civilsamhälle.
Peter Ullmark, COO på Victoriahem