Invigning av Victoria Parks 85 nybyggda lägenheter i Linköping

Victoria Parks första etapp med 85 nybyggda hyreslägenheter i Ryd står klara för inflyttning med start 1 december. Projektet Parklunden är en förtätning på befintlig fastighet.

Invigningen förrättades av Victoria Parks VD Per Ekelund, Victoria Parks områdeschef Eleonor Biberg samt Kommunstyrelsens ordförande i Linköping Niklas Borg via digital hälsning. Representanter från kommunen respektive lokala samhällsaktörer var på plats för att fira.

Victoria Park planerar att skapa totalt 570 lägenheter i Ryd, i befintlig fastighet med 888 hyreslägenheter. De nya bostäderna ska byggas på ytor som främst utgörs av outnyttjade parkeringsytor.

– Det är fantastiskt kul att inviga våra nya 85 lägenheter här idag. Det är en viktig milstolpe för oss då vi år 2016 startade planprocessen om 570 nya bostäder i Ryd, säger Victoria Parks VD Per Ekelund.

– Det här är det första riktiga bostadsprojektet i Ryd på 45 år. Jag är jätteglad över att Victoria Park vill satsa långsiktigt och vara en del av utvecklingen av Ryd och Linköping, säger Niklas Borg, Kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

– Genom att rusta upp fastigheterna, både inne och ute, engagera våra hyresgäster samt skapa fler bostäder vill vi göra våra bostadsområden ännu attraktivare och bidra till en positiv samhällsutveckling. I Nygård har vi under året även skapat 45 nya attraktiva marklägenheter genom att omvandla tomma källarutrymmen, fortsätter Per Ekelund.

VD Per Ekelund, per.ekelund@victoriapark.se

Om Victoria Park
Victoria Park utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtstäder. I vår hållbara förvaltning rustar vi upp och renoverar på lång sikt samtidigt som vi bygger fler bostäder, men framförallt investerar vi i relationer med boende och samverkar med viktiga samhällsaktörer – för att göra skillnad. För oss handlar det inte bara om hus, utan minst lika mycket om människor, samhälle och miljö. Idag finns vi i 14 städer med 16 800 lägenheter. Och vi växer. www.victoriapark.se.

Kort om Parklunden
Den första etappen i Parklunden består av fyra huskroppar på fyra och fem våningar med 85 ljusa och moderna hyreslägenheter på 1 till 4 rum och kök. (Illustration: Comotion AB och foto: Husfoto AB)

Det är fantastiskt kul att inviga våra nya 85 lägenheter här idag. Det är en viktig milstolpe för oss då vi år 2016 startade planprocessen om 570 nya bostäder i Ryd.
Per Ekelund, VD för Victoria Park
Det här är det första riktiga bostadsprojektet i Ryd på 45 år. Jag är jätteglad över att Victoria Park vill satsa långsiktigt och vara en del av utvecklingen av Ryd och Linköping.
Niklas Borg, Kommunstyrelsens ordförande i Linköping
Genom att rusta upp fastigheterna, både inne och ute, engagera våra hyresgäster samt skapa fler bostäder vill vi göra våra bostadsområden ännu attraktivare och bidra till en positiv samhällsutveckling. I Nygård har vi under året även skapat 45 nya attraktiva marklägenheter genom att omvandla tomma källarutrymmen.
Per Ekelund, VD för Victoria Park