Känslan av trygghet i Husby har ökat

I Husby har den upplevda tryggheten i området under kvällar och nätter ökat med 12,4 procentenheter sedan förra året. Det visar den årliga kundersökning som nyligen genomförts bland fastighetsbolaget Victoriahems hyresgäster.

Det är företaget AktivBo som på uppdrag av Victoriahem har genomfört kundundersökningen. Enkäten skickas ut varje år och ställer bland annat frågor om hur hyresgästerna upplever sitt område utifrån trivsel- och trygghetsaspekter.

I årets undersökning svarade 67 procent av Victoriahems hyresgäster i Husby att de känner sig trygga i området på kvällar och nätter. Det är en ökning med 12,4 procentenheter jämfört med 2023.

– Vi har förbättrat kommunikationen med hyresgästerna och vi strävar efter att vara synliga och lyhörda, bland annat genom att ha många bomöten. På det sättet har vi kunnat skapa en tryggare boendemiljö, säger Kawal Shamal, områdeschef för Victoriahem i Husby.

Ökningen av den upplevda tryggheten i området visar även att ett systematiskt trygghetsarbete som bygger på samverkan med andra lokala aktörer ger ett gott resultat. Samarbete med kommunen, polisen, lokala föreningar och fastighetsägare som bland annat genomför trygghetsvandringar och aktiviteter för barn och unga tillsammans är en nyckelfaktor.

– De här insatserna spelar stor roll. En fastighetsägare kan inte göra allt själv, men tillsammans kan vi göra mycket, säger Kawal Shamal.

Förutom en ökad upplevd trygghet hos hyresgästerna har insatserna bidragit till färre inbrott och mindre skadegörelse. För drygt tio år sedan hade Järvaområdet i Stockholm flest lägenhetsinbrott i Sverige. Sedan 2020 ligger antalet under rikssnittet enligt en sammanställning från den lokala fastighetsägarföreningen i Järva.

Undersökningen visar också att andelen som känner sig trygga inne i fastigheterna, i sitt trapphus och i källaren och på vinden, har ökat med 10 procentenheter sedan 2023.

Trivseln i Husby har ökat med 7 procentenheter till 71,6 procent och 66 procent kan tänka sig att rekommendera någon att flytta till området, en ökning med 6 procentenheter.

– Genom att vara en närvarande fastighetsägare och skapa ett förtroende mellan oss och våra hyresgäster där de är i fokus, kan vi bygga trivsel och samhörighet, säger Kawal Shamal.

För mer information, kontakta:

Kawal Shamal, områdeschef för Victoriahem i Husby
076-677 78 20, kawal.shamal@victoriahem.se

Victoriahem utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtregioner. Victoriahem är en privat hyresvärd som tar hand om 40 000 familjers hem i 31 kommuner från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden samtidigt som vi bygger fler bostäder. Vi har över 500 medarbetare, de flesta jobbar nära våra hyresgäster i våra bostadsområden. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Vår ägare Vonovia är Europas största bostadsbolag och, liksom oss, en långsiktig ägare av hyresbostäder. Läs mer om oss på www.victoriahem.se.

Genom att vara en närvarande fastighetsägare och skapa ett förtroende mellan oss och våra hyresgäster där de är i fokus, kan vi bygga trivsel och samhörighet.
Kawal Shamal, områdeschef för Victoriahem i Husby