Känslan av trygghet ökar i Brandbergen

I Brandbergen i Haninge kommun har den upplevda tryggheten i området under kvällar och nätter ökat med 12,4 procentenheter sedan förra året. Det visar en undersökning som nyligen genomförts bland fastighetsbolaget Victoriahems hyresgäster.

Det är företaget AktivBo som på uppdrag av Victoriahem har genomfört undersökningen. I enkäten, som skickas ut varje år, ställs bland annat frågor om hur de boende upplever sitt område utifrån trivsel- och trygghetsaspekter.

71,6 procent av de boende i Brandbergen svarade att de känner sig trygga i sitt område på kvällar och nätter. Det är en ökning med 12,4 procentenheter sedan 2023.

Ökningen av den upplevda tryggheten i området visar att ett systematiskt trygghetsarbete som bygger på samverkan med andra lokala aktörer ger ett gott resultat. Samarbete med kommunen, polisen och lokala föreningar för att bland annat hålla aktiviteter för barn och unga är en nyckelfaktor. Tillsammans med Brandbergens Fastighetsägarförening genomför man trygghetsinventeringar och andra insatser.

– Det är flera fastighetsägare som samverkar i Brandbergen och vi har en god dialog och kan dela med oss av en massa nyttigt. Vi får en mycket bättre helhetsbild när vi hämtar information från flera källor samtidigt, vilket gör att insatserna blir bättre riktade, säger Alexander Svanberg, områdeschef för Victoriahem i Brandbergen.

Undersökningen visar också att andelen hyresgäster som känner sig trygga i sitt trapphus har ökat med 5 procentenheter till 83 procent sedan förra året.

78,4 procent kan tänka sig att rekommendera någon att flytta till området, vilket är en ökning med 3,5 procentenheter och 81,4 procent trivs i sitt bostadsområde – en ökning med 2 procentenheter.

– Jag kan förstå det! Brandbergen är ett jättetrevligt område med mycket grönska och liv. Vi jobbar kontinuerligt med att förfina området, vilket jag tror bidrar till att så många trivs här. Som största fastighetsägare i området är vi övertygade om att vi behöver sätta ett gott exempel, säger Alexander Svanberg.

För mer information, kontakta:

Alexander Svanberg, områdeschef för Victoriahem i Brandbergen
070-100 88 63, Alexander.Svanberg@victoriahem.s

Victoriahem utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtregioner. Victoriahem är en privat hyresvärd som tar hand om 40 000 familjers hem i 31 kommuner från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden samtidigt som vi bygger fler bostäder. Vi har över 500 medarbetare, de flesta jobbar nära våra hyresgäster i våra bostadsområden. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Vår ägare Vonovia är Europas största bostadsbolag och, liksom oss, en långsiktig ägare av hyresbostäder. Läs mer om oss på www.victoriahem.se.

Alexander Svanberg, områdeschef för Victoriahem i Brandbergen