Kommentar med anledning av Blackstones offentliggörande

Kommentar med anledning av Blackstones offentliggörande av att villkoren för att förvärva 40 procent av rösterna och 32 procent av aktiekapitalet i D. Carnegie & Co AB (publ) har uppfyllts

D. Carnegie & Co AB (publ) (”D. Carnegie & Co” eller ”Bolaget”) noterar att Blackstone Real Estate Partners Europe IV och Blackstone Real Estate Partners VIII (tillsammans ”Blackstone”) idag den [25] augusti 2016 genom ett pressmeddelande har offentliggjort att villkoren i de förvärvsavtal som ingicks den 15 juli 2016, såsom närmare beskrivs i Blackstones och Bolagets pressmeddelanden samma dag, har uppfyllts. Blackstone meddelar också att slutligt genomförande av transaktionerna, vilket kan genomföras i flera steg, förväntas äga rum i början av november och att transaktionerna, vid slutligt genomförande, kommer innebära att Blackstone passerar gränsen för budplikt. Blackstone kommer enligt pressmeddelandet att återkomma med ytterligare information gällande ett möjligt budpliktsbud i samband med genomförandet av transaktionerna.

Den oberoende budkommitté som styrelsen inom sig utsett för att utvärdera och uttala sig om ett eventuellt budpliktsbud noterar Blackstones offentliggörande och inväntar sådan vidare information från Blackstone som utlovas.

Stockholm den [25] augusti 2016

D. Carnegie & Co AB (publ)

Den oberoende budkommittén

För mer information, vänligen kontakta

Mats Höglund, styrelseledamot och budkommitténs ordförande, tel +46 705 93 24 63

Denna information är sådan information som D. Carnegie & Co AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den [25] augusti 2016 kl. [08.30] CET.

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare renoveringsmetoden Bosystem, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 1 december till drygt 1 360 MSEK. Det totala hyresvärdet uppgick per 30 september 2015 till 1 292 MSEK årligen. Uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co noterat vid Nasdaq Stockholm.