Nytt samarbete ska underlätta för Victoriahems hyresgäster att välja närproducerad och förnybar el

Genom ett samarbete med elbolaget Bixia kan Victoriahem erbjuda sina 39 000 hyresgäster ett hållbart och förmånligt elavtal som gynnar lokala sol-, vind- och vattenkraftsproducenter.

– Vi arbetar på bred front för att minska vår påverkan på miljön. Att underlätta för alla de familjer som bor hos oss att leva lite mer klimatsmart är en del i det arbetet, säger Peter Ullmark, COO för Victoriahem.

Victoriahem äger och förvaltar hyresfastigheter i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder.

– Bostäder står för en stor del av vårt lands totala energianvändning, det innebär att vi som bostadsbolag också kan göra stor skillnad. Samarbetet med Bixia ligger i linje med våra energi- och miljömål för 2030, som bland annat handlar om att ställa om till 100 procent förnybar energi, säger Peter Ullmark.

Bixia samarbetar idag med drygt 3 000 lokala producenter som säljer sin el till dem.

– Vårt mål är att göra det enklare och lönsammare att producera el från sol, vind och vatten. Därför vill vi gynna de lokala elproducenterna så att de blir fler och kan producera mer förnybar el. Nu hoppas vi att samarbetet med Victoriahem ska få ännu fler att vilja göra ett aktivt elval som gynnar både klimatet och producenterna, säger Oscar Carmefeldt, Account Manager på Bixia.

För mer information, kontakta:
Peter Ullmark, COO Victoriahem, 072-726 16 58, peter.ullmark@victoriahem.se
Jonatan Öhman, kommunikationschef Victoriahem, 073-141 77 47, jonatan.ohman@victoriahem.se
Oscar Carmefeldt, account Manager Bixia, 070-247 48 66, oscar.carmefeldt@bixia.se
Fredrik Stenström, key Account Manager Bixia, 070-340 75 63, fredrik.stenstrom@bixia.se

Kort om Victoriahem
I början av 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma varumärket Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden. Vi har 500 medarbetare, de flesta jobbar nära våra hyresgäster i våra bostadsområden. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Vår ägare Vonovia är Europas största bostadsbolag och, liksom oss, en långsiktig ägare av hyresbostäder. Läs mer på victoriahem.se

Vi arbetar på bred front för att minska vår påverkan på miljön. Att underlätta för alla de familjer som bor hos oss att leva lite mer klimatsmart är en del i det arbetet.
Peter Ullmark, COO för Victoriahem
Bostäder står för en stor del av vårt lands totala energianvändning, det innebär att vi som bostadsbolag också kan göra stor skillnad. Samarbetet med Bixia ligger i linje med våra energi- och miljömål för 2030, som bland annat handlar om att ställa om till 100 procent förnybar energi.
Peter Ullmark
Vårt mål är att göra det enklare och lönsammare att producera el från sol, vind och vatten. Därför vill vi gynna de lokala elproducenterna så att de blir fler och kan producera mer förnybar el. Nu hoppas vi att samarbetet med Victoriahem ska få ännu fler att vilja göra ett aktivt elval som gynnar både klimatet och producenterna.
Oscar Carmefeldt, Account Manager på Bixia