Tryggheten ökar i Järvaområdet

I Husby har den upplevda tryggheten bland boende under kvällar och nätter ökat med 23 procentenheter sedan förra året. Samtidigt uppger 72 procent av de tillfrågade i Rinkeby och Tensta att de känner sig trygga i sitt bostadsområde, en ökning med 7 procentenheter. Det visar en undersökning som nyligen genomförts bland boende i Järva.

Det är företaget AktivBo som på uppdrag av bostadsbolaget Victoriahem genomfört undersökningen i Järvaområdet. Enkäten skickas ut varje år och distribuerades till sammanlagt 1650 hushåll i Husby, Rinkeby och Tensta. I undersökningen ställs bland annat frågor kring hur de boende upplever sitt område utifrån trivsel- och trygghetsaspekter.

Ökningen av den upplevda tryggheten i området visar att arbetet med samverkan och andra trygghetsskapande insatser har gett god effekt.

Siffrorna är ett kvitto på att vi är på rätt väg i Järva. Jag är övertygad om att samarbetet med andra aktörer, exempelvis kommunen och andra fastighetsägare, varit en nyckel i detta. Det handlar om ett systematiskt och gemensamt trygghetsarbete, säger Daniel S Mattsson, regionchef för Region Stockholm Norra hos Victoriahem.

Förutom en ökad upplevd trygghet hos boende har insatserna bidragit till färre inbrott och mindre skadegörelse. För tio år sedan hade Järvaområdet i Stockholm flest lägenhetsinbrott i Sverige. Sedan 2020 ligger antalet under rikssnittet enligt en sammanställning från den lokala fastighetsägarföreningen i Järva.

Tar vi resultaten från AktivBo och lägger ihop med den sammanställning som Fastighetsägarföreningen i Järva har gjort så kan vi dra slutsatsen att det skett en fundamental förändring i både faktisk och upplevd trygghet. Det är ett resultat som bland annat kan kopplas till regelbundna trygghetsvandringar i områdena, trygghetsbesiktningar av fastigheterna och trygghetsvärdar som syns ute i områdena under kvällar och helger, fortsätter Daniel S Mattsson.

Undersökningen från AktivBo visar också att den generella trivseln bland boende i Järva ökar. 63 procent trivs i sitt område, en ökning med 9 procentenheter jämfört med förra året. 61 procent av de boende kan tänka sig att rekommendera någon att flytta till området, en ökning med 9 procentenheter.

Det är en signifikant ökning även i den upplevda trivseln i områdena. Vi ska vara ödmjuka kring att det är en ökning som sker från relativt låga nivåer, men att det går åt rätt håll är helt klart, menar Daniel S Mattsson.

För mer information, kontakta:

Daniel S Mattsson, regionchef Victoriahem, Region Stockholm Norra
070 032 28 98, daniel.s.mattsson@victoriahem.se

Om Victoriahem

I början av 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma varumärket Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden.

Siffrorna är ett kvitto på att vi är på rätt väg i Järva. Jag är övertygad om att samarbetet med andra aktörer, exempelvis kommunen och andra fastighetsägare, varit en nyckel i detta. Det handlar om ett systematiskt och gemensamt trygghetsarbete.
Daniel S Mattsson, regionchef för Region Stockholm Norra hos Victoriahem.