Victoriahem har gått med i Allmännyttans klimatinitiativ

Victoriahem har beslutat att gå med i Allmännyttans klimatinitiativ, ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser.

Som en av Sveriges största privata hyresvärdar har vi också ett särskilt stort ansvar, säger Per-Otto Bengtsson, energi- och miljöchef på Victoriahem.

Victoriahem äger 38 000 lägenheter i 30 kommuner. Majoriteten av husen finns i områden byggda på 1960- och 1970-talen, en period då kraven på energieffektivitet inte var så höga.

– Hus i miljonprogramsområden slukar ofta mycket energi. Men det innebär också att våra energiinvesteringar får extra stor effekt när det gäller att minska utsläppen av växthusgaser. Genom att även underlätta för alla de som bor hos oss att leva lite mer klimatsmart blir den totala effekten betydande, säger Per-Otto Bengtsson.

Målet i klimatinitiativet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast 2030 och att energianvändningen minskar med 30 procent jämfört med 2007. Det sammanfaller med Victoriahems eget mål, som gäller perioden 2015-2030.

– Vi har redan kommit halvvägs mot vårt mål, med nio år kvar. Vi investerar stora summor varje år i energibesparande åtgärder som till exempel tilläggsisolering, fönsterbyten, individuell mätning av el och vatten, ventilationssystem med värmeåtervinning samt solceller. Vi har också satsat stort på förbättrad dialog med våra hyresgäster, där ser vi att förbrukningen av vatten och andelen felsorterat avfall minskat avsevärt, säger Per Otto Bengtsson.

Victoriahem är sedan 2021 associerad medlem i Sveriges Allmännytta.

För mer information, kontakta:
Per-Otto Bengtsson, energi- och miljöchef, 070-007 97 81, per-otto.bengtsson@victoriahem.se
Jonatan Öhman, kommunikationschef, 073-141 77 47, jonatan.ohman@victoriahem.se

Kort om Victoriahem
I början av januari 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma varumärket Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 38 000 familjers hem i 30 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden, samtidigt som vi bygger fler bostäder. Vi har 500 medarbetare, de flesta jobbar nära våra hyresgäster i våra bostadsområden. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Vår ägare Vonovia är Europas största bostadsbolag och, liksom oss, en långsiktig ägare av hyresbostäder. victoriahem.se

Hus i miljonprogramsområden slukar ofta mycket energi. Men det innebär också att våra energiinvesteringar får extra stor effekt när det gäller att minska utsläppen av växthusgaser. Genom att även underlätta för alla de som bor hos oss att leva lite mer klimatsmart blir den totala effekten betydande.
Per-Otto Bengtsson, energi- och miljöchef på Victoriahem
Vi har redan kommit halvvägs mot vårt mål, med nio år kvar. Vi investerar stora summor varje år i energibesparande åtgärder som till exempel tilläggsisolering, fönsterbyten, individuell mätning av el och vatten, ventilationssystem med värmeåtervinning samt solceller. Vi har också satsat stort på förbättrad dialog med våra hyresgäster, där ser vi att förbrukningen av vatten och andelen felsorterat avfall minskat avsevärt.
Per-Otto Bengtsson, energi- och miljöchef på Victoriahem