Victoriahem stöttar stiftelsen Läxhjälpen i Malmö

Sedan 2013 stöttar Victoriahem stiftelsen Läxhjälpen i Malmö och bidrar därmed till att fler elever uppnår gymnasiebehörighet. Cirka 140 elever har fått hjälp genom Läxhjälpsprogrammet med stöd av Victoriahem sedan starten.

Under läsåret 2022/2023 stöttar vi elever på Hermodsdalsskolan, Johannesskolan, Värner Rydenskolan och Rådmansvångens skola i Malmö.

Vi arbetar sedan länge med Läxhjälpen i Malmö. Det gör vi eftersom vi tror genuint på att skolan har en viktig roll i utvecklingen i många av de stadsdelar där vi verkar och finns. Det finns stora skillnader i vårt samhälle och ojämna villkor. Här har vi som fastighetsbolag ett ansvar och en stark vilja att jämna ut dessa. Skolan har en positiv och framåtsträvande roll i våra bostadsområden och därför tror vi på att stärka den som en del av vårt bosociala arbete. Genom att stärka skolan förbättrar vi hela staden på sikt, säger Adisa Handzic, bosocial projektledare för Victoriahem.

Rekrytering av läxhjälpare sker även i bostadsområdena där boende har möjlighet att söka extrajobb.

Vi är oerhört stolta och glada över det fortsatta samarbetet med Victoriahem. Deras medarbetare är genuint engagerade i vår verksamhet och stödet innebär att vi tillsammans kan se till att fler elever i Malmö ges möjligheten att gå vidare till gymnasiet med självförtroende inför framtiden. Det är glädjande att Victoriahem ser värdet i att satsa på skolan och att göra det långsiktigt, säger Imad Bensaid, vikarierande regionchef Sydväst, Läxhjälpen.

Läs gärna mer om stiftelsens arbete på laxhjalpen.se

Adisa Handzic, bosocial projektledare, Victoriahem, adisa.handzic@victoriahem.se
Imad Bensaid, stiftelsen Läxhjälpen, imad@laxhjalpen.se

Kort om Victoriahem
I början av 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma
varumärket Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner,
från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta
upp bostäder i miljonprogramsområden, samtidigt som vi bygger fler bostäder. En tät dialog
med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet.
I Malmö och Trelleborg äger, förvaltar och utvecklar vi bostadsområden med över 2100 lägenheter. Läs mer på victoriahem.se

Adisa Handzic, bosocial projektledare för Victoriahem.