Vinst och eget kapital fortsätter att öka kraftigt andra kvartalet

D. Carnegie & Co AB (publ) redovisar för andra kvartalet 2016 en kraftig ökning av vinsten före skatt på hela 504 miljoner kronor – upp 241 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Även förvaltningsresultat var avsevärt högre, 72 miljoner kronor jämfört med 45 miljoner kronor för andra kvartalet i fjol.

Vinsten per aktie efter skatt blev 5,02 kronor (2,34). Det justerade egna kapitalet (EPRA/NAV) ökade 51 procent jämfört med andra kvartalet i fjol och uppgick vid periodens slut till 85,05 kronor/aktie (56,38).

1 JANUARI – 30 JUNI 2016

• Hyresintäkterna ökade till 630 Mkr (592)
  • Driftnettot ökade till 287 Mkr (257)
  • Förvaltningsresultatet ökade till 109 Mkr (47)
  • Värdeförändring förvaltningsfastigheter uppgick till 845 Mkr (259), ökning 5,9 procent jämfört med 31/12 2015
  • Värdeförändring derivat uppgick till -121 Mkr (1)
  • Resultatet före skatt ökade till 766 Mkr (267)
  • Resultatet efter skatt ökade till 634 Mkr (213)
  • Vinst per aktie ökade till 8,20 kr (3,01) före utspädning, och till 8,12 kr (2,38) efter utspädning

ANDRA KVARTALET 2016

• Hyresintäkterna ökade till 321 Mkr (295)
  • Driftnettot ökade till 169 Mkr (136)
  • Förvaltningsresultatet ökade till 72Mkr (45)
  • Värdeförändring förvaltningsfastigheter uppgick till 488 Mkr (126) , en ökning med 3,3 procent jämfört med 31/3 2016
  • Värdeförändring derivat uppgick till -45 Mkr (76)
  • Resultatet före skatt ökade till 504 Mkr (209)
  • Resultatet efter skatt ökade till 388 Mkr (166)
  • Vinst per aktie ökade till 5,02 kr (2,34) före utspädning, och till 4,98 kr (1,85) efter utspädning

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• D. Carnegie & Co har genomfört en riktad nyemission om 6 559 900 aktier av serie B och tillfört 476 Mkr till det egna kapitalet före emissionskostnader
  • D. Carnegie & Co har förvärvat fastighetsportfölj i Katrineholm, med ett överenskommet fastighetsvärde om 618 Mkr
  • D. Carnegie & Co har ingått avtal om att förvärva fastighetsportfölj i Eskilstuna, med ett överenskommet fastighetsvärde om 116 Mkr
  • D. Carnegie & Co har emitterat en icke säkerställd obligation på 1 000 Mkr
  • D. Carnegie & Co:s aktie har fått plats i Morgan Stanleys MSCI Global Small Cap Index, VINX Benchmark Index och EPRA European Index
  • D. Carnegie & Co har rekryterat Pär Westin som kommersiell uthyrare
  • D. Carnegie & Co har ingått avtal om fastighetsförsäljning till en bostadsrättsförening med ett underliggande fastighetsvärde om 43 Mkr, vilket motsvarar 16 850 kr per kvadratmeter
  • D. Carnegie & Co har förvärvat 10 miljoner stamaktier i Amasten Holding AB (publ) motsvarande 6,7 procent av kapitalet
  • D. Carnegie & Co offentliggör femårig investeringsplan om 900 Mkr för energiförbättringar
  • D. Carnegie & Co har förtidsbetalt konvertibla förlagslån och förhindrat utspädning på 16,3 miljoner aktier

Väsentliga händelser efter första kvartalet

D. Carnegie & Co har tillträtt fastighetsportfölj i Eskilstuna, med ett överenskommet fastighetsvärde om 116 Mkr

Kommentar från VD

Årets andra kvartal har inneburit ytterligare ökad takt i renoveringsarbetet och under perioden har cirka 340 lägenheter renoverats och flera fastigheter har fått nya fasader, fönster och tak. Förädlingen av fastigheterna medför förbättrade driftnetton som starkt bidrar till periodens värdeökningar, vilka överstiger 700 miljoner kronor. Resultatet före skatt ökar med över 140 procent jämfört med samma period föregående år. Vi har också i förtid återbetalat alla våra konvertibellån vilket finansierats genom en nyemission och genom ett obligationslån och vi har därmed förhindrat en signifikant utspädning av bolagets aktier.

De stora värdeökningarna har åstadkommits genom investeringar om 260 miljoner kronor under kvartalet vilka har ökat driftnettot samt sänka avkastningskrav, både genom en stärkt marknad och genom att fastigheternas kvalitet ökat. Värdeökningen avspeglas i en ökning av det justerade egna kapitalet med sex procent under kvartalet till 85 kronor per aktie. Även intjäningsförmågan för jämförbart bestånd har ökat – upp 98 miljoner kronor eller 45 procent till 317 miljoner kronor på rullande tolv månader jämfört med sista juni ett år tidigare. För hela beståndet är vi nu uppe i 375 miljoner.

Hyresintäkterna för det andra kvartalet har ökat cirka nio procent jämfört med förra året, främst på grund av renoveringar. Det också glädjande att se att underhållskostnaderna gått ner vilket leder till att driftnettot stiger med över 23 procent jämfört med samma period förra året. Under perioden har rekordmånga lägenheter renoverats vilket har ökat kostnaden för renoveringsvakansen vilket slår kortsiktigt på driftnettot. Denna nackdel uppvägs dock av att hyresintäkterna långsiktigt ökar kraftigt.

Sammantaget har förbättringarna inneburit en stark ökning i redovisat resultat. Kvartalets resultat före skatt uppgår till 503 miljoner kronor, att jämföras med 208 miljoner för andra kvartalet 2015, en ökning med 141 procent. Nedbrutet till vinst per aktie efter skatt blir siffran 5,02 kronor jämfört med 2,34 kronor för samma period 2015.

I syfte att förenkla kapitalstrukturen, klargöra ägarbilden samt sänka finansieringskostnaden har vi under kvartalet i förtid återbetalat tre konvertibla förlagslån på totalt 1 020 miljoner kronor. För att säkerställa att kapitalstrukturen förbättras utgörs en del av finansieringen av en riktad aktieemission som genomfördes i början av april. Resterande del finansieras av en ny, icke säkerställd, treårig obligation som gavs ut i mitten av april. Båda emissionerna mottogs väl och övertecknades.

Under periodens har avtal träffats om förvärv av ytterligare totalt 853 lägenheter i två affärer varav 717 tillträtts. Ytterligare en åtgärd för att öka vår lönsamhet är driva på utvecklingen av byggrätter så att vi kan starta nybyggnation under nästa år. Vi har även genomfört den första bostadsrättsombildningen i Rinkeby när vi sålde till en bostadsrättsförening 88 procent över vårt bokförda värde. Vi avser fortsätta med ombildningar för att synliggöra värden och öppna möjligheten att frigöra kapital.

Stockholm den 15 juni 2016
ULF NILSSON,
VD för D. Carnegie & Co

Denna information är sådan information som D. Carnegie & Co är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbrukningsförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 15 juli 2016 kl. 07.00.

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare renoveringsmetoden Bosystem, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 1 december till drygt 1 360 MSEK. Det totala hyresvärdet uppgick per 30 september 2015 till 1 292 MSEK årligen. Uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co noterat vid Nasdaq Stockholm.