BOKSLUTSKOMMUNIKÉ VIGMED HOLDING AB, JANUARI 1 – DECEMBER 31, 2013

Vigmed har utvecklats väl under året som gått och närmar sig nu den tidpunkt då de första produkterna skall lanseras på Europamarknaden. Under året har bolaget byggt vidare på existerande och ingått nya samarbetsavtal med nyckelpartners, varigenom en komplett leveranskedja från produktion till marknad nu i det närmaste är etablerad.

Ett antal viktiga patent har beviljats under 2013 och flera nya produkter är under utveckling.

Såväl ledning som organisation har förstärkts under året och Vigmed står nu väl rustat för den marknadsintroduktion och expansion som väntar under 2014.

Vigmed listades under februari 2013 på Nasdaq OMX First North i Stockholm och kursen utvecklades positivt under året.

Även om Bolaget har utvecklats väl på en övergripande nivå så har oväntade finjusteringsbehov, först av produkten i sig och senare av monteringslinjen för CLiP®Ven, resulterat i förseningar av den planerade marknadsintroduktionen. Denna förväntas nu ske i maj 2014 vilket är två månader senare än tidigare kommunicerat.

Finansiella nyckeltal för perioden 1 oktober – 31 december 2013:

• Rörelseresultatet i fjärde kvartalet för koncernen uppgick till -5,5 MSEK (jämfört med -5,6 MSEK under 2012), vilket var i linje med prognosen.
  • Resultat per aktie för fjärde kvartalet uppgick till -0,14 SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under fjärde kvartalet uppgick till -4,9 MSEK (-0,6 MSEK).
  • Kassaflödet från investeringsverksamheten under det fjärde kvartalet uppgick till -3,5 MSEK (-2,7 MSEK).
  • Koncernens likvida medel vid periodens slut uppgick till 41,8 SEK (52,7 SEK).
  • Koncernens egna kapital vid periodens utgång uppgick till 55,0 MSEK (52,0 MSEK).

Finansiella nyckeltal för perioden 1 januari – 31 december 2013:

• Koncernens omsättning uppgick till 0,0 MSEK.
  • Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -21,8 MSEK (-8,8 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,58.
  • Kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till -12,3 MSEK (-4,7 MSEK).
  • 3,6 miljoner nya aktier emitterades och tecknades av Bure Equity AB i augusti 2013 varvid 25 miljoner kronor i eget kapital tillsköts bolaget.
  • Koncernens likvida medel vid periodens slut uppgick till 41,8 SEK (52,7 SEK).

Viktiga händelser under perioden 1 oktober – 31 december 2013:

• Ett licensavtal tecknades med HMD (företagets kontraktstillverkare av IV-katetrar), som täcker Indien med ensamrätt, samt ett antal länder i södra Asien, Mellanöstern och Afrika söder om Sahara, för dessa med begränsad ensamrätt.
  • Vigmed beviljades patent för Vigclip® "one hook" i USA, vilket är ett av grundpatenten i produktfamiljen CLiP®.
  • Förberedelser för produktion av produktlinjen CLiP®Ven hos HMD i Indien har fortskridit, men svårigheter i finjusteringen av monteringslinjerna har resulterat i en lanseringsförsening på två månader jämfört med vad som tidigare kommunicerats. Lansering förväntas nu ske under andra kvartalet 2014.
  • Vigmeds ledning förstärktes genom anställningen av Henrik Olsen som chef för försäljning och affärsutveckling, med försäljningsansvar för Amerika, Mellanöstern och Afrika. Henrik har också fått ett interim ansvar för logistik och kapacitetsplanering.

Viktiga händelser under perioden 1 januari – 30 september 2013:

• EU-rådets direktiv 2010/32/EU (förebyggende av stick- och skärskador inom hälso- och sjukvården) trädde i kraft den 11 maj 2013, vilket innebär en etablering av marknaden för de unika produkter som Vigmed erbjuder.
  • Samarbetet med Hindustan Syringes & Medical Devices Ltd. (HMD) i Indien har fördjupats och utvecklats. HMD investerar i en ny produktionsanläggning för Vigmeds produktlinje CLiP® med målet att påbörja produktion före årsskiftet. Intrimningsproblem, initialt med produkten i sig och senare med monteringslinjen, resulterar i en försening (se ovan).
  • Flera viktiga patent beviljades:

# Vigmed beviljas ett patent för injektionsskyddet SWiNG.
        # Vigmed erhöll sina första patent i Europa för skyddade IV-katetrar.
        # Vigmed beviljades ett verktygspatent i Kina för en IV-kateter av Y-typ, denna produkttyp är speciellt anpassad för den stora kinesiska marknaden.

• Genom samarbetspartnern MBH International A/S har Vigmed erhållit CE-märkning för sin produktfamilj CLiP® IV-katetrar.
  • Två nya partnerskap etablerades:

# Ett kontraktstillverkningsavtal för SWiNG, en unik skyddsmekanism för injektionsnålar, tecknades med svenska AB Euroform.
        # Ett kontraktstillverkningsavtal tecknades med AMB Industri AB för en tredje produktlinje, som är planerad att lanseras under 2015.

Styrelsen för Vigmed Holding AB

För ytterligare information se Vigmeds bokslutskommuniké.

För ytterligare information kontakta:
Styrelseordförande Lennart Holm 070 630 8562 eller VD Finn Ketler 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att eliminera stickskador genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ca. 15 anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com