Delårsrapport Vigmed Holding AB (publ) 1 januari – 30 juni 2016

Andra kvartalet: 1 april-30 juni 2016

• Försäljningen uppgick under andra kvartalet till 0,7 (0,5) miljoner SEK.
  • Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till -8,4 (-8,7) miljoner SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under andra kvartalet uppgick till -9,2 (-8,1) miljoner SEK.
  • Per den 30 juni 2016 uppgick likvida medel till 44,1 (31,8) miljoner SEK.

Första halvåret: januari-juni 2016

• Försäljningen uppgick under första halvåret till 2,8 (2,0) miljoner SEK.
  • Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till -15,4 (-17,7) miljoner SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under första halvåret uppgick till -20,0 (-26,8) miljoner SEK.
  • Per den 30 juni 2016 uppgick likvida medel till 44,1 (31,8) miljoner SEK.

Viktiga händelser under andra kvartalet

Vigmed har fortsatt att vinna mindre upphandlingar under andra kvartalet och intensifierat interaktionen med distributörer i de länder där upphandlingar förväntas påbörjas under nästkommande år.

Vigmeds produkter har fått högsta rankning i de kvalitetstester som genomförts av oberoende parter i de upphandlingsprocesser som har pågått under första halvåret.

Det pågående arbetet med kostnadsreducering och kostnadskontroll börjar ge resultat i bolagets rörelseresultat och kassaflöde.

Styrelsen i Vigmed Holding AB (publ) utsåg Henrik Olsen till VD för bolaget i april 2016. Han har sedan hösten 2015 verkat som tillförordnad VD.

På bolagets årsstämma den 12 maj 2016 valdes en ny styrelseledamot och tillika styrelseordförande, Sten Dahlborg. Samtidigt avböjde Lennart Holm, Lennart Dreyer och Per Knutsson omval och lämnade styrelsen.

Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av aktier. Antalet aktier som ska kunna emitteras ska sammanlagt högst uppgå till 7 305 555 stycken, vilket motsvarar en utspädning om högst cirka 10 % av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten efter utnyttjandet av bemyndigandet.

Denna information är sådan information som Vigmed Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2016 kl. 8.00 CET.

För ytterligare information kontakta:

Styrelseordförande Sten Dahlborg, 070-83 69 419

VD Henrik Olsen, 076-34 97 364

Styrelseordförande, Sten Dahlborg, 070 836 9419 eller VD, Henrik Olsen, 076 349 7364

Vigmed är ett svenskt medicinteknologiskt bolag vars mission är att eliminera nålssticksskador och risken för smittspridning av farliga blodburna infektionssjukdomar genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 600 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information om bolaget återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor