Exportfond beviljar Vigmed etableringsstöd i Kina

Nordiska projektexportfonden (Nopef) i Helsingfors har efter utvärdering beviljat Vigmed etableringsstöd i form av ett så kallat villkorslån. Stödet är öronmärkt för en etablering i Kina. Vigmeds produkter syftar till att minska risken för att sjukvårdspersonal av misstag sticker sig på potentiellt kontaminerade nålar från sprutor av olika slag. Denna typ av skador utgör ett stort arbetsmiljöproblem och orsakar sjukvården stora årliga kostnader. Kina är en av Vigmeds framtida nyckelmarknader och där används redan idag runt 9 miljarder oskyddade injektionssprutor och andra slags kanyler per år. Den årliga marknadstillväxten överstiger 20 %.

Nopefs stöd ersätter 40 procent av Vigmeds egna erlagda utgifter upp till ett högsta belopp om 40 000 Euro. Pengarna är öronmärkta för en etablering av försäljning och tillverkning av Vigmeds produkter i Kina.

"Att Nopef efter sin utvärdering beslutat sig för att stödja vår etablering på den kinesiska marknaden är glädjande. Marknadsreaktionerna på våra produkter har varit översvallande positiva och vi är övertygade om att Vigmed också på den kinesiska marknaden kommer att kunna erbjuda konkurrenskraftiga produkter” säger Finn Ketler, VD för Vigmed Holding AB.

Styrelseordförande Lennart Holm ( 46 706 30 8562) eller VD Finn Ketler ( 45 21 54 6408).

Vigmed Holding AB

Drottnigngatan 28