Slutligt utfall i Vigmeds företrädesemission

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, JAPAN, AUSTRALIEN ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

“Vi är nöjda med utfallet av företrädesemissionen och särskilt intresset från befintliga aktieägare som valt att delta. Emissionslikviden i kombination med kostnadsmedvetenhet gör det möjligt för Bolaget att fokusera på etableringen av en lönsam verksamhet under de kommande åren”, säger Henrik Olsen, tillförordnad VD i Vigmed Holding AB.

Den slutliga sammanräkningen i Vigmed Holding AB:s (publ) (”Vigmed” eller ”Bolaget”) företrädesemission visar att cirka 15,0 miljoner aktier, motsvarande cirka 68 procent av de erbjudna aktierna, tecknades med stöd av teckningsrätter. Därtill har teckningsanmälningar motsvarande cirka 3,0 miljoner aktier mottagits för teckning utan företrädesrätt, vilket motsvarar cirka 14 procent av antalet aktier i nyemissionen.

Resterande del av företrädesemissionen, vilken uppgår till cirka 3,9 miljoner aktier, motsvarande cirka 18 procent av antalet aktier i nyemissionen, kommer att tilldelas de garanter som åtagit sig att teckna och betala eventuell del av företrädesemissionen som inte tecknats med eller utan utnyttjande av företrädesrätt i enlighet med de emissionsgarantiavtal som ingåtts med Bolaget.

Genom företrädesemissionen kommer Vigmed att tillföras cirka 57,0 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader.

De som har tecknat aktier utan företrädesrätt kommer att tilldelas aktier i enlighet med de principer som angavs i det prospekt som offentliggjordes den 20 november 2015. Genom nyemissionen ökar Vigmeds aktiekapital med cirka 442 340,05 kronor till cirka 1 327 020,16 kronor. Totalt antal aktier ökar med 21 916 666 till 65 749 998 aktier.

De nya aktierna beräknas bli föremål för handel på NASDAQ OMX First North Premier från och med den 4 januari 2016.

ABG Sundal Collier är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå legal rådgivare till Vigmed i samband med företrädesemissionen.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Vigmed ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 december 2015 kl. 08:00.

VIKTIG INFORMATION

Detta pressmeddelande utgör inte något erbjudande avseende aktier eller andra värdepapper utgivna av Vigmed Holding AB (publ) (”Bolaget”).

Detta pressmeddelande får inte distribueras i eller till USA, Kanada, Japan, Australien eller i någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav.

Inga värdepapper utgivna av Bolaget har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 i dess nuvarande lydelse (”Securities Act”) och får inte erbjudas, säljas eller på annat sätt överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från, eller genom en transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act. Det kommer inte att genomföras något erbjudande till allmänheten i USA.

I andra medlemsländer i det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”) än Sverige som har implementerat direktiv 2003/71/EG (”Prospektdirektivet”) riktar sig detta pressmeddelande endast till kvalificerade investerare enligt definitionen i Prospektdirektivet.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avser”, ”bedömer”, ”förväntar”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar”, ”beräknar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte hänför sig till historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information

Ett prospekt upprättat i enlighet med Prospektdirektivet har offentliggjorts den 20 november 2015 och finns, med vissa begränsningar, tillgängligt på www.vigmed.com.

Styrelseordförande, Lennart Holm, 070 630 8562 eller VD, Henrik Olsen, 076 349 7364

Vigmed är ett svenskt medicinteknologiskt bolag vars mission är att eliminera nålssticksskador och risken för smittspridning av farliga blodburna infektionssjukdomar genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 500 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information om bolaget återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor

Vi är nöjda med utfallet av företrädesemissionen och särskilt intresset från befintliga aktieägare som valt att delta. Emissionslikviden i kombination med kostnadsmedvetenhet gör det möjligt för bolaget att fokusera på etableringen av en lönsam verksamhet under de kommande åren.
Henrik Olsen, tf VD