• Vigmed/

VIGMED® och Vätterledens Invest ingår partnerskap för produktion i Sverige av nålskydd till injektionskanyler

Svenska medicinteknikbolaget VIGMED®och Vätterledens Invest dotterbolag AB Euroform har ingått ett partnerskap för produktion av VIGMED®s automatiska nålskydd SWiNG till injektionssprutor. Euroforms affärsområde Medipharm kommer i en första fas av samarbetet att investera i en produktionsanläggning i Sverige för VIGMED®s patenterade SWiNG sortiment. Produktionsanläggningen som ska försörja marknaden i Europa kommer att vara klar till slutet av 2013 och de första leveranserna av produkter till kunder beräknas ske under första kvartalet 2014.

Lennart Holm (ordförande VIGMED®), Per Knutsson (innovatör och största ägare VIGMED®), Håkan Jimstad (VD Euroform), Mikael Jönsson (VD Vätterledens Invest) vid undertecknande av partneravtalet

VIGMED® SWiNG är det första nålskyddet för injektionsnålar/-sprutor som efter aktivering har ett automatisk aktiverande nålskydd. Produkten, som är mycket kostnadseffektiv, riktar sig mot massmarknaden för injektionsnålar. Genom att den aktiveras redan under själva injektionen minskar riskerna för sjukvårdspersonalen till en nivå som ingen annan för VIGMED® känd produkt på marknaden kan erbjuda. Cirka 25 % av alla nålsticksskador sker under injiceringen samt penetreringen av huden. VIGMED®s SWiNG teknologi är unik och produkten har fått ett mycket positivt mottagande av användare och distributörer vid de marknadstester som genomförts. Europamarknaden för injektioner är relativt stor. VIGMED® bedömer att den europeiska sjukvården genomförer cirka 8 miljarder injektionsprocedurer årligen. Fram till införandet av EU:s nya stickskyddsdirektiv i maj 2013 hade endast cirka 5–10 % av dessa procedurer någon form av stickskydd.

”Att VIGMED® nu ingått ett produktionssamarbete med Euroform, en erkänt kunnig och högteknologisk producent av polymera produkter, ser vi som ett styrkebesked. Det innebär att VIGMED® redan under första delen av 2014 kommer att påbörja efterlängtade leveranser av unikt säkra och användarvänliga nålskydd till sjukvårdssektorn. Samarbetet med Euroform ser vi som inledningen på ett långsiktigt samarbete som i framtiden säkert kommer att omfatta även andra produktkategorier”, säger VIGMED®s VD Finn Ketler.

Euroforms VD Håkan Jimstad säger i en kommentar att ”det är glädjande att Euroform visat sig vara konkurrenskraftig med de alternativ VIGMED® utvärderat i Asien och Östeuropa. Euroform är en modern, fokuserad och effektiv svensk tillverkningsindustri och i partnerskap med VIGMED® visar vi nu tillsammans att det går att skapa nya industrijobb i Sverige.”

För ytterligare information kontakta:

VIGMED®s VD Finn Ketler (+45 21 54 6408) eller Euroforms VD Håkan Jimstad (+46 141 209 410)

Besök gärna bolagens hemsidor: www.vigmed.com samt www.euroform.se

Euroform är en högteknologisk utvecklare och producent av polymera system och komponenter till Europeisk industri. Verksamheten är indelad i tre kundorienterade affärsområden: Euroform Industrial, Euroform MediPharm och Euroform Trucks. Euroform omsatte 2012 ca 420 miljoner kronor med ca. 225 medarbetare och är under expansion. Målsättningen är att bli ett av de ledande företagen inom valda segment i norra Europa. Verksamheten finns i Motala och Tranås och ägs av Vätterledens Invest AB.

VIGMED® är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. VIGMED® har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 10-tal anställda. VIGMED®s aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad VIGMED®-presentation och riskfaktorer återfinns på VIGMED®s hemsida.

VIGMED®s VD Finn Ketler
Euroforms VD Håkan Jimstad