Vigmed beviljas sitt första patent för en nålsäkrad lansett.

Svenska- Patent och Registeringsverket har meddelat Vigmed att man avser att godkänna Bolaget ett svenskt patent för en nålsäkerhetslösning inom användningsområdet blodprovtagningsprodukter.

Marknaden för blodprovtagningsprodukter (lansett) är ett högvolymsegmentet. Vigmed har utvecklat en ny typ av säkerhetsteknologi inom detta område. Säkerhetsteknologin medför att det blir en mycket kostnadseffektiv tillverkning, gentemot de säkerhetslansetter som finns på marknaden idag inom detta område. Säkerhetskonstruktionen är även anpassad för andra nålprodukter med kort nållängd, exempelvis insulinnålar m.m.

”Segmentet är mycket intressant för Vigmeds produktportfölj och framtida affärsutveckling och vi redan tagit fram funktionella prototyper av den nya produktkategorin. Vi sitter idag på en väldigt gedigen och spännande innovationsportfölj. Vigmeds fokus ligger dock för närvarande på att lansera och sälja de produkter som finns kommersiellt färdiga idag. Vi kommer därför även att utvärdera andra affärsmöjligheter för detta produktsegment.” säger Vigmeds VD Finn Ketler.

Vigmed har hittills nationellt och internationellt lämnat in fler än 75 patent och patentansökningar baserade på 15 patentfamiljer samt inom tre innovationsplattformar. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar.

Vigmeds strategi är att skydda Bolagets teknologi och produkter på alla geografiska marknader som bedöms vara av betydelse. Vigmed har för avsikt att utöka sin patentportfölj kontinuerligt med både offensiva och defensiva patent- och bruksmönsterrättigheter utifrån ett antal nya innovationsplattformar.

Ordförande, Lennart Holm, 070 630 8562 eller VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknologiskt bolag vars mission är att eliminera nålssticksskador och risken för smittspridning av farliga blodburna infektionssjukdomar genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter 20 anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 600 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information om bolaget återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor

Finn Ketler, Vigmed VD